מאמר 1: למי יש את הסיכויים הגבוהים ביותר להתקבל לאבני ראשה?

                                     
למי יש את הסיכויים הגבוהים ביותר להתקבל לאבני ראשה? לבעלי ההכשרות האקדמיות הגבוהות ביותר? לבעלי הניסיון במילוי תפקידים רבים וגבוהים יותר במערכת? לבעל וותק רב או לצעיר יותר? לסגני מנהלים? לחברי הנהלה? לבעלי ההמלצות הטובות ביותר? לבעל הקשרים הפוליטיים המשמעותיים ביותר? לבעלי הכישורים בתחום ספציפי בעל ייחודיות מדהימה? 

האם ישנם מספר מקומות קבועים מראש ליהודים, ערבים, בדואים, דרוזים, צ'רקסים וכד'? או למגיעים מהחינוך הממלכתי, הממלכתי דתי, החרדי, החינוך המיוחד, מחוננים, העובדים בבתי הספר פתוחים, דמוקרטים, אנטרופוסופיים וכד'? או לפי מי שמגיע מיסודי, מחט"ב, מתיכון? 

האם מי שמכהנים כמנהלים במינוי תופסים חלק ניכר ממקומותיהם של הניגשים למיונים של אבני ראשה? שהרי ידוע שמנהל במינוי, אם מחליטים להשאירו במינוי שנה נוספת, עוקבת -הוא נכנס אוטומטית לקורס אבני ראשה בשנת ניהולו השנייה!

אם בכניסה לאוניברסיטה, מי שניגש לבגרות 5 יחידות במתמטיקה מקבל תוספת 25 נקודות לציון, וזה שניגש ל- 4 יחידות מקבל 15 תוספת נקודות - בציון הסופי של אבני ראשה - לא תקבל אפילו נקודה אחת תוספת לציון אם סיימת דוקטורט בהצטיינות! עד כמה היכולת האקדמאית נחשבת ונלקחת בחשבון בבחירת נמנהל מוסד לימודים עתידי?

מדי שנה, בדרך כלל עד סוף חודש אוקטובר, צריך להגיש מועמדות לאבני ראשה. אז איך אדע בטרם אכנס לתהליך, מהם הסיכויים שלי להצליח? לפי דעת המנהל הישיר שלי? לפי דעת מפקחת בית הספר עלי? על פי גובה התפקיד שמינו אותי? או על פי התחושה והאמונה שלי בעצמי? 

דעתי ברורה! תאמינו לעצמכם ובעצמכם! אם לא תנסו, לא תדעו. ביטחון עצמי חשוב לניהול, ומי שלא מנסה לשבור את תקרת הזכוכית לא יוכל לשנות את מיקומו בקריירה!

כל תהליך בשלבי המיון חשוב:

שלב ההרשמה וההצהרה- שליחת המסמכים באופן מקצועי שמשווק אתכם כראוי. אם עליכם לצרף קורות חיים ואין לכם קורות חיים כתובים כהלכה, אם לשם שליחה להרשמה לאבני ראשה, או לפני הראיון עם מפקח/ת בית הספר- רצוי להיעזר במומחה. כמו כן, חשוב מאוד לתאם שיחה אודות כוונותיך לצאת לניהול עם המנהל/ת הישיר/ה ומפקח/ת בית הספר, ולרתום אותם להמליץ עליך בלב אוהב ומעריך! כל נקודה שתצבור חשובה לסיכויי הצלחתך! מדי שנה יש לי מועמדים שהכנתי שנכשלו על נקודה או שתיים, ולעיתים בגלל שחשבו שמובן מאליו שהמנהלת תמליץ. אמנם המנה/ת לא אמור/ה להראות לכם מה כתב/ה עליכם, אבל ידוע, שחלק מהמנהלים עושים זאת. כך שאם לא הראו לכם את ההמלצה....יתכן שהם מאוד מקפידים על הכללים...ויתכן שהם מעדיפים להימנע מחשיפת האמת.

שלב השאלון הביוגראפי -שלב בו עליך להציג סיטואציות מחיי עבודתך באינטראקציות עם העמיתים בצוות, הממונים, התלמידים וההורים. בוחנים את המקצועיות שלך, את יכולת הביטוי בכתב, את היכולת לקיים יחסים טובים עם הממונים, לעבוד בצוות, להראות מנהיגות, ליזום יוזמות מעניינות, להצטיין בתחום אחד במיוחד או יותר, לפתור בעיות מול עמיתים, הורים ותלמידים, לעקוף מכשולים, להסיק מסקנות, להתבסס על נתונים, להיות קשוב לנעשה בשטח, לאזן בין הצרכים של עצמך לאלו של האחרים, לתקן את עצמך תוך כדי תנועה, להיות מנומס וקורקטי, לפתח צוות ועוד.

שלב הראיונות האישיים -שלב בו בודקים את מומחיותך ומקצועיותך בחינוך, את ניסיונך בשטח בתחומי התפקידים הריכוזיים והניהוליים שבהם כיהנת, את גישתך לטיפול במצבים שכיחים, את המוטיבציה שלך, את הכריזמה שלך, את יכולת הבעתך בעל פה, יכולת ההבניה שלך, את יכולת השליפה האינטואיטיבית, את הערכים המובילים אותך, מעמדך בחדר מורים, יכולתך ליצור קשר עם ההורים והקהילה, מידת האחריות והאפקטיביות שלך, ועוד. יראיינו אותך שלושה מראיינים שונים, האחד יבדוק א המוטיבציה שלך לניהול ומודעות עצמית, השני את הידע והתפיסות הפדגוגיות והשלישי את התקשורת הבינאישית שלך והיכולת להניע תהליכים ולפתור בעיות. מה שחשוב - הוא הרושם הכללי שביכולתך ליצור!

שלב הסימולציות הקבוצתיות- שלב בו בודקים איך את מתנהגת באינטראקציה עם אחרים, את יכולתך להוביל מהלכים בקבוצה באופן נעים וחכם, את יכולת הקשבתך מחד ואת יכולת מנהיגותך מאידך. את יכולתך לקבל משימה ולנהל את השלבים לפתרונה בשיתוף המועמדים האחרים. זה הזמן להשתמש בקסם האישי, בידע ובניסיון המקצועי שלך, ביכולת לנתח מצבים ונתונים, להסיק מסקנות ולקבל החלטות שתתקבלנה גם על דעת האחרים. ישפטו אתכם על שפת הגוף, טון הדיבור, עוצמת הקול, חלוקת משאב הזמן עם חברי הקבוצה, יכולתכם לפרגן ולקבל את דעות האחרים, ולהוביל לקראת הפתרון הרצוי לדעתכם. וחשוב שהפתרון יהיה טוב ונכון כך שיתקבל גם על דעת הבוחנים.

מחקרים הוכיחו, שכישורים, משאבים ויכולות לא הם אלו שמנבאים את אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר! המצליחים הם אלו שנחושים ברצון שלהם להצליח, שלא מתייאשים בקלות, שמתרגלים, מתאמנים, משפרים את ביצועיהם, משתתפים בעוד ועוד "אודישנים",  רותמים אנשים שיכולים לעזור להם, רוכשים ידע ואינפורמציה רלוונטית, קוראים, לומדים, מתייעצים, והכי חשוב: מתאמנים!!!! מקצוענים לומדים ממומחים. ספורטאים אולימפיים לומדים ממאמנים הכי בכירים בעולם, חלקם כאלו שהיו ספורטאים אולימפיים בעצמם! אלו שלוקחים את טובי המאמנים בתחום ומקדישים שעות, ימים, שבועות, חודשים ושנים - משיגים ומגשימים את חלומם!!!

יש יתרון למועמד שמגיע כחבר הנהלה מבית ספר עם מנהל מעולה. כך ביומיום זכה לראות תגובות טובות למצבים סבוכים. אבל רבים מהמועמדים מגיעים מבתי הספר שלדבריהם המנהל לא דמות לחיקוי. אז איך תדעו איזו תמונה של עצמכם, כמתאימים לניהול -לצייר? במיוחד למי שהעברית היא לא שפת אם, חשוב לתרגל שימוש  בטרמינולוגיה מקצועית, המקובלת על מפקחי משרד החינוך והבוחנים, ולהשתמש בהגדרות מקצועיות. לא פחות חשוב, זה לא לעשות טעויות: אם עשיתם צעד בלתי מקובל שהתקבל בבית ספרכם- לא בהכרח יהיה מומלץ לדבר עליו בשלבי המיון לקבלה לקורס! חשוב שאיש חינוך מומחה יבחר מתוך ניסיונכם ויוזמותיכם את הדוגמאות שנחשבות בעיני הבוחנים כחדשניות ומענינות, כי אם אתם מציגים משהו פשוט וטריוויאלי כמשהו גאוני אתם נתפסים כלא מתאימים לניהול.

לסיכום: מומלץ להיעזר במאמן מוסמך ומומחה במנהל החינוך. שידע לבנות לך מיתוג אישי, שיבנה איתך חזון ניהולי אישי התואם את ניסיונך ואישיותך, שיבליט את ה"כוכבות" ואת כישורי הניהול שבך! שמכיר את שאלות הבחינה ואת התשובות המצופות, ויתרגל אתך את התשובות המתאימות לאישיותך. שיעזור לך לבחור את התשובות הנכונות ולהציגן באופן המיטבי כדי שתצבור מקסימום ניקוד שבעזרתו תעלה לשלב המחוזי ותיכנס לקורס.


אימונים מצד מומחה בהחלט ישלשו את סיכוייכם לעבור בהצלחה את הסף ולהתקבל לקורס מנהלים של אבני ראשה!

לקבלת פרטים אודות אופן הכנתך וההדרכתך, אשמח לשוחח איתך בטלפון: דר' ניצן ברוקס: 050-9005452



                                       מאמר 2:  10 טיפים להצלחה במילוי השאלון הביוגרפי                                                                                             

איך לעבור את סף הכניסה לקורס מנהלים של אבני ראשה? מדי שנה מגישים מועמדות לקורס מנהלים כ- 2800 מועמדים ורק כ- 20% מתוכם מתקבלים. חלק מהמועמדים שנידחו, ניגשים שוב לבחינות הכניסה בשנה או בשנים הבאות ומתקבלים! אז מה ידעו לעשות טוב יותר שבניסיון השני עזר להם להצליח? מה עשה מי שלא הצליח בהגשת מועמדותו בפעם הראשונה, שהצליח להתקבל בשנה שלאחר מכן? ומה ידע מי שהתקבל בפעם הראשונה?

מה עליך לעשות ביום של המבחן הביוגרפי כדי שכישוריך, ייחודיותך והתאמתך לניהול יעפילו על מה שמביאים המועמדים האחרים? להלן 10 טיפים להצלחה:

 1. בואו מוכנים: הגיעו לפחות שלושת רבעי שעה לפני הזמן כדי לא להיות לחוצים. נוחו טוב יום קודם. הגיעו במצב רוח טוב. התלבשו לבוש הדור אך נוח, ובשכבות- כדי שלא יהיה לכם קר או חם וכדי שתרגישו חשובים ואטרקטיביים. הבחינה אורכת 4 שעות והדרך וההמתנה לבחינה אורכות זמן נוסף: אכלו לפני יציאתכם והצטיידו באוכל ובשתייה ובכסף לחניה. הכינו סרגל וכלי כתיבה טובים, טישו, משאף, תרופות, סיגריה- כל מה שיתכן שתצטרכו במהלך הבחינה
               
2. הכינו בבית מראש רשימה של מיזמים ופרויקטים מעניינים שעשיתם, רשימת פרסי הצטיינות שקיבלתם, רשימת כל התפקידים המשמעותיים שעשיתם, רשימה של קשיים שלאורך הקריירה ידעתם להתגבר עליהם בהצלחה, רשימה של חוזקות ומחמאות שקיבלתם: ממי ובאיזו סיטואציה. כך תצליחו לשלוף ביתר קלות ביום הבחינה דוגמאות מעצימות וליצור מאגר אסוציאטיבי חיובי ומרשים ביותר של הקוראים אודות אישיותכם                                               

3. הקפידו על כתיבה נקייה, עם סימני פיסוק, פסקאות, כתב יד נקי וברור וללא שגיאות כתיב. מרשים שימוש בעט מחיק ואפשר גם בעיפרון אבל אני לא ממליצה כי מיד ידעו שבאתם מבית ספר יסודי. למועמדים מהמגזר יש אפשרות להיבחן בשלב הביוגרפי בשפה הערבית- אם יש לכם שגיאות כתיב עדיף לענות בשפת אם. 

 4. הקפידו לענות בקצרה- מגבילים אתכם לכתוב בתוך כ-7 שורות המסומנות בדף הבחינה. הציגו את רעיונותיכם באופן מובנה, ממוקד, הגיוני וברור כך שגם מי שלא נכח באירוע המדווח יבין מה קרה שם. הפרידו בין תיאור המקרה לבין פרשנויות והמסקנות שלכם

5. הקפידו לשזור בתשובותיכם מיזמים ומגוון תפקידים שעשיתם-  חישבו איך לשלב בתשובותיכם סיטואציות שקרו בתוך יוזמות מעניינות שביצעתם, ועבודה עם ממשקים רחבים כדי להפגין עושר  עשייה וביצועים ברמה המערכתית

 6. השתדלו להראות צדדים מגוונים באישיותכם: אם בשאלה מסוימת הפגנתם חשיבה אינדיבידואלית, יוזמה, חדשנות, יכולת חשיבה מחוץ לקופסה, יכולת הובלה וכד'.... מצאו את ההזדמנות, בתשובותיכן האחרות, להפגין גם יכולת שיתוף, גמישות, קבלת סמכות ואפילו יכולת לשינוי עמדותיכם או החלטותכם

 7. לא כל אירוע חריג בקריירה חשוב לספר! אם יש ספק-אין ספק!!! בשאלון תישאלו על דברים שלא הצלחתם, שקיבלתם משוב שלילי, שלא נשמעו להוראתכם, שהורים התקיפו אתכם, שניסיתם לעשות ולא הצלחתם כמו שרציתם ותכננתם, שלא הספקתם, שהבעתם דעה לא מקובלת ....שמרו על פרופורציות, וקחו בחשבון שאינכם מכירים את הבוחנים!  ישנן שגיאות שאסור לעשות! אל תספרו על חוויות טראומטיות מהעבר שמלוות אתכם בזיכרונכם שנים, ותחפשו סימפטיה והבנה אצל הקוראים... זה לא המקום! מה שנחרת בזיכרונכם עלול להיחרת גם בזיכרון הבוחנים ולקלקל את הרושם עליכם

8. כשאתם נשאלים על יוזמות שעשיתם: חפשו את אלו בהן הפעלתם מורים (מנהל מפעיל מורים, מורה מפעיל תלמידים), את הדוגמאות רחבות ההיקף והמשמעותיות ביותר, הערכיות ביותר, המיוחדות ביותר, והעולות בקנה אחד עם המטרות והיעדים של משרד החינוך והיחודיות של בית ספרכם

9. לעולם אל תעבירו ביקורת על המנהל או על ממונה אחר, ואל תיתפסו לרכילויות! המעריכים שלכם הם מנהלים או מפקחים, בפועל או לשעבר, והם מחפשים נאמנות! אם צריך להעביר ביקורת - תבחרו את מי שמתחתיכם ובתחום אחריותכם המקצועית. והיה ונשאלתם על סיטואציה של ויכוח עם המנהל הישיר- בחרו אירוע שבו היו חילוקי דעות ובסופו של דבר עמדתכם התקבלה באהדה, כגון: הצעה לשינוי סעיף בתקנון בית הספר, וכד'   

10. בואו למבחן כשהינכם מכירים את מבנה המבחן, ומומחה בהכנה למבדקי אבני ראשה אימן אתכם! רק מאמן שמכיר לא רק את שאלות הבחינה, אלא גם את התשובות המצופות, ויודע לזהות מתוך הכוחות שלכם, הייחודיות, ניתוח התפקידים והניסיון שלכם את מה שמתאים ביותר לדרישות משרד החינוך העדכניות.
 

לסיכום: על מנת להכפיל ולשלש את סיכוייכם לעבור את מבחני הסף מומלץ לפנות ליועץ מומחה שהוא:

א. מחזיק בידיו דוגמאות של שאלונים ביוגרפיים
ב. מומחה במנהל החינוך, שיודע לערוך ניתוח עיסוק לכל אחד מהתפקידים שעשיתם ועל ידי כך לבנות לכם פרופיל מהימן
ג. מי שעשה קורס מנהלים בעצמו, שישב במכרזי ניהול כחבר וועדות הבחינה ומכיר את הדרישות ממועמדים
ד. מאמן מוסמך שיודע להוציא מכל אחד מכם את הכישורים והייחודיות ולהבליט אותם 
ה.יועץ שיודע מה לא לספר, גם אם זה באמת קרה, כי אמנם זה עונה על השאלה, אך פוגע בתדמיתכם
ו. יועץ מומחה לתקשורת, שפה, שפת גוף- בסופו של דבר הבוחנים בוחרים גם על פי אינטואיציה והתרשמות כללית מכם

 
מעבר לחשיבות במי אתם בוחרים שיאמן אתכם להצלחה במבחני המיון לאבני ראשה, מומלץ להתחיל את האימונים לפחות חודשיים מראש. אמנם יש אנשים שאוהבים להיערך זמן רב מראש ויש אנשים שפועלים היטב בתנאי לחץ, אבל במקרה של השאלון הביוגרפי, מכיוון שאתם נדרשים להיזכר באירועים שחוויתם מהעבר, נדרש זמן להיזכר בעוד ועוד אירועים, והיערכות מראש מסייעת להיזכר באירועים חשובים נוספים שנשכחו מכם. וחשוב להביא את המקסימום שלכם.
לכן אני ממליצה, שברגע שהרשמתכם מאושרת, התחילו את ההכנה למבחן הביוגרפי. ומי שבשאלון הראשון עשה הרבה טעויות, טוב יעשה אם יתרגל שאלון נוסף.
 
 

                                        מאמר 3: הכנה לשלב הראיונות האישיים של אבני ראשה
                                      
 
אופן הצגת המועמד את עצמו, את מיומנויותיו הניהוליות בסוגיות פדגוגיות ומערכתיות, כמו גם את "האני המאמין הניהולי -חינוכי" שלו, הוא אמצעי רב השפעה בהגברת הסיכויים להתקבל לקורס אבני ראשה.

בשלב הראיונות, יבחן המועמד  בשלושה ראיונות, כל ראיון שמשכו כרבע שעה, בודק תחום אחר:
הראשון- מוטיבציה לניהול ומודעות עצמית 
השני- ידע ותפיסות פדגוגיות
השלישי- היכולת לנתח מצבים, להסיק מסקנות ולבחור מהו  הפתרון המיטבי

מנהל בית ספר חייב להיות בעל מיומנויות ניהוליות גבוהות בתחום החינוכי, ארגוני, פדגוגי, עליו להיות בעל יכולת לתכנן ולבנות תכניות עבודה המתאימות לצרכי תלמידיו ולתנאי השטח והמורים, ועליו להיות מנהיג, דמות שיודעת לרתום אנשים לפעולה! לכן חשוב להציג בראיונות את עצמך בתור דמות משמעותית בקהילת בית הספר: בהנהלה, בחדר מורים, בקרב ההורים וכמובן בקרב התלמידים. וחשוב להדגיש את ההישגים לא רק בתחום הספציפי שבסמכותכם, אלא גם בהיבט של קידום המטרות המשותפות של בית הספר. ולהפגין עבודת צוות נעימה ויעילה ביחד עם השותפים לעשייה. דבר כאדם שמעורה בתכניות החדשניות בחינוך, משלב בעבודתו כלי תקשוב, איש חינוך נערץ ובעל יכולות תקשורתיות ויחסי אנוש טובים. למכלול הזה אני קוראת: "מיתוג אישי". חשוב להיעזר במומחה שיבנה לכם "מיתוג אישי" כי לאדם עצמו הכי קשה לשווק את עצמו. הציגו את עצמכם כאשיות מעצימה, מקדמת הישגי לומדים, תורמת לפיתוח הצוות המקצועי ולגיבושו, מעצבת סביבות לימודיות נעימות במקצוע. דמות היוצרת קשרים טובים בקהילה ושם טוב לבית הספר. בכל אחד מהראיונות חשוב שיראו את הערך המוסף הייחודי שלכם, ויזכרו אתכם בשל דברים שאמרתם או שעשיתם, אשר נגעו ללבם של המראיינים, או סקרנו והדהימו את המאזינים במיוחד.

אם התמזל מזלכם, ובמהלך הקריירה ביצעתם מבחר תפקידים ניהוליים וריכוזיים- יהיה לכם יתרון יחסי. אבל גם אז חשוב שתראו מה עשיתם "מעניין" ו"מיוחד" בכול תפקיד, שתרם משמעותית לקידום מטרות בית הספר. אם באתם מבתי ספר שלא ניתן היה להתקדם בהם ולקבל תפקידים רבים, גם אם הסיבות אינן קשורות ליכולתכם,- תצטרכו להתאמץ הרבה יותר במעמד הראיונות. השתמשו בהצגת פרוייקטים חינוכיים משמעותיים שביצעתם, שיטות הוראה משמעותית שהטמעתם,  פרויקטים חברתיים בבית הספר ו/או בקהילה שלקחתם בהם חלק, והציגו תרומה משמעותית שתרמתם למען אוכלוסיות חלשות.

לא תמיד ניסיון ניהולי מהקריירה הראשונה שעשיתם לפני שהגעתם למערכת החינוך- יעניק לכם יתרון על בעלי תפקידים ריכוזיים בהיקפים קטנים יותר שעשו מועמדים אחרים בתחום החינוך. לעיתים כן, בעיקר אם תציגו משהו שהמראיין יוכל להעריץ את עשייתכם ולמצוא קורלציות למיומנויות ושטחי פעולה שמנהל בית ספר נדרש להן בשדה פעולתו.

להלן מספר טיפים ליום הבחינה: הגיעו כמה דקות לפני השעה היעודה, כדי שלא תזיעו ותתנשפו בראיון. מרגע כניסתכם למקום, נוצר רושם ראשוני שהשפעתו רבה וקשה לתיקון אחר כך. על כן, דאגו להיכנס עם חיוך, הכניסו אתכם ריח בושם רענן ונעים. שדרו עוצמה בתנועתכם הפיזית. דאגו מראש לבוא עם "תיק עבודה" אותו תניחו על הרצפה לידכם, טלפון כבוי והופעה מכובדת: אם הנך גבר- הקפד על לבוש "ספורט-אלגנט" מכובד, נקי, מודרני ומחמיא. וודאו שהחולצה לא הדוקה מדי בישיבה. שהיא מגוהצת, שהצווארון נקי. לבשו חולצה חלקה לבנה צחורה, או בצבע מחמיא. היו מגולחים למשעי. שיער מסופר ומסורק. נעליים מצוחצחות, ציפרניים גזורות. רצוי לא להגיע בג'ינס ובנעלי התעמלות. ולא להיכנס עם מעיל. לאישה אני ממליצה על מכנס וז'קט או חולצה אלגנטית. לא גולף או סגור מדי. וגם לא מפתח רחב בחזה. רצוי תמיד חצי שרוול כדי שבית השחי יהיה מכוסה. אם את דתיה (יהודיה או ערביה) לבשי חצאית או שמלה לפחות עד הברכיים. בשום אופן לא להתלבש חשוף, שקוף או צמוד מדי (בחני עצמך בישיבה, שהכפתורים בחולצה לא יפתחו באזור החזה, ושהחצאית לא תטפס במעלה הירכיים). רצוי לבוא עם תכשיט מעניין, אך לא להגזים בכמות התכשיטים. רצוי לטפח את הציפורניים ולשים משהו מעניין על הידיים (טבעות, צמיד, שעון). הקפידי על שיער מסודר ואיפור עדין. הראי מכובדת. לא סקסית, לא וולגרית עם תכשיטים גדולים מדי, לא מאופרת באופן מוגזם, ולא אלגנטית מדי. אם את מאוד צעירה היזהרי לא להיראות ילדונת, ואם את בת 50 ומעלה התלבשי בסגנון צעיר וקל!

בדרך כלל תישאלו בראיון הראשון מה יש לכם לספר על עצמכם ולמה אתם רוצים להיות בקורס אבני ראשה? טון הדיבור, שטף הדיבור, שפת הגוף, תנועות הידיים והעיניים חשובות לא פחות ממה שתגידו. עם זאת, חשוב כמובן שתתארו את עצמכם כמי שתורמים למערכת החינוך באופן משמעותי בתפקידים שלכם, בהנהלת בית הספר, בקרב צוותי החינוך, בקרב התלמידים ובאינטראקציה שלכם עם ההורים והקהילה. תארו פרויקטים מיוחדים שביצעתם וזכיתם להערכה. מנו את תעודות ההוקרה שקיבלתם, אם קיבלתם. תארו את עצמכם כאחראים, יוזמים, אכפתיים, חרוצים, יודעים להסתדר עם כולם ולקדם תהליכים. חשוב שתביאו דוגמאות מהצלחתכם בהפעלת צוותי מורים. 

היזהרו לא להילחץ אם בראיון יאמרו לכם משהו שפחות נוח לכם לדבר עליו.  אל תנדבו אינפורמציה מכשילה על עצמכם גם אם תישאלו על תכונה לא טובה, על מקרה שנכשלת, או על משהו שלא הצלחתם. מנהל טוב יודע לענות בדיפלומטיות. ענו בביטחון משהו שמתאים לנושא שנשאלתם אך הוא בשדה שאתם מרגישים בו נוח, ויש לכם שם קבלות של הצלחה.

מרבית המראיינים הם מנהלים או מפקחים בפועל או לשעבר, והם יודעים לתת למרואיין הרגשה טובה. אל תתבלבלו, ואל תדברו על דברים כדי להשיג סימפטיה וחמלה מהמראיין. זה לא יקדם את סיכוייכם להתקבל. מומלץ להיעזר בשירותי מנטור מומחה בתחום, שידע לאסוף את מכלול האירועים המשמעותיים בהם נטלת בהם חלק, ולבנות מתוכם מצגת משכנעת ומעצימה של "מיתוג אישי" ו"חזון ניהולי" שמתאים לערכים המובילים שלכם, ונעים ומשמעותי לאוזן הבוחנים.

פנו ל"מכון למימוש זכויות מורים", ובמפגש אחד משמעותי, תקבלו את כל הפתרונות כדי להגיע מוכנים לשלב הראיונות! אני כאן מחכה לכם: 0509005452!
 
                                    מאמר 4: הכנה לשלב הסימולציות של מבחני הכניסה לאבני ראשה
                                          
שלב הסימולציות הוא שלב שמרבית המועמדים מתיחסים אליו כמשהו שאין צורך להתכונן אליו, אך למעשה, כשהמועמד פועל בתנאי לחץ ותחרות ליד מועמדים אחרים, בולטים לעין ביתר קלות החולשות כמו היתרונות, ואיך הוא מתנהג כלפי ולעומת האחרים! בתפקיד הניהולי שאני התמודדתי לקבלו מול 80 מועמדים אחרים, בשלב הסימולציות והרפלקציה הרגשתי שהצלחתי להכריע את הכף לטובתי. נשלחתי 3 פינליסטים אחרונים מצד המעסיק למכון פרטי לזיהוי פוטנציאל והתאמה לתפקיד, וקיבלנו משימה קבוצתית. ניסינו לפותרה בקבוצה של כשמונה מועמדים למשרות שונות, בתוכם שני המועמדים שנבחנים לתפקיד אותו רציתי, ללא הצלחה, ופתאום עלה לי רעיון להשתמש בכלי שלא נאמר שאסור להשתמש בו, אבל הוא גם לא הוצע בהנחיות המשימה. אחת היריבות שלי פצחה בויכוח מולי האם מותר או אסור לפתור כך את המשימה, ולא נתנה לי לנסות את הצעתי. בעודה מתווכחת איתי חבר קבוצה אחר פעל על פי הצעתי והצליח לפצח את המשימה. עד כאן הכול בסדר. אלא שברפלקציה שנערכה בסיום הסימולציה, במקום לשמוח בהצלחת המשימה הקבוצתית, אותה מועמדת המשיכה לטעון כנגד הצעתי למרות שהיא התקבלה על ידי השופטים ולטובת הצלחת הקבוצה. שגיאה זו מצדה נתנה לי יתרון! המועמד האחר ראה שהעיניים נשואות אלי ואז הוא התפרץ ואמר שהמבחנים אינם מהימנים ואי אפשר באמצעותם לקבוע התאמתו של אדם לניהול, כלומר, ערער על מומחיות השופטים, ובכך עזר לי גם להתבלט מעליו...אז זיכרו תמיד שהבוחנים יבחרו מי שינהל הכי טוב את המטרות המשותפות של הצוות והארגון!!!

לכן, עליכם לפרגן לחבריכם בקבוצה במידה והם עושים משהו שמקדם את המשימה, ואל 

בעיקרון, בוחנים אתכם על מספר קריטריונים:
א. יכולת הובלה, מנהיגות, כריזמה, יוזמה ותרומה לקבוצה: עד כמה המועמד מוביל ותורם לקבוצה, עד כמה הקבוצה      מושפעת ממה שהוא אומר, ומהי יכולתו להוביל מהלכים והחלטות בקבוצה
ב. אסרטיביות- היכולת לעמוד על שלך ולדבר בנימוס מול תוקפנות או התעלמות וביטול עמדותיך מצד אחרים
ג. דומיננטיות  ואופרטיביות- עד כמה יש בכוחך לשכנע בדעותיך ולהוציא את הקבוצה ממצבי תקיעות 
ד. סגנון דיבור והתנהגות- מידת יכולתך לעמוד בתנאי תחרות ולחץ ולהישאר מנומס, סובלני, מקבל, החלטי ומשכנע
ה. בעל ידע ומיומנויות פדגוגיות, חינוכיות, ניהוליות- מידת המקצועיות והמומחיות בתחום החינוך, הפדגוגיה ועוד

ביום ההערכה עליך לגשת לשתי סימולציות, שבכול אחת מהן תינתן לך סיטואציה בעייתית ניהולית מחיי בית הספר, צוות של עוד 3-4 מועמדים ו-20-30 דקות כדי לפתור את הסוגייה בקבוצה. חשוב מאוד לגשת לנושא בגישה חיובית, כמו שניגשים למשחק מאתגר. חשוב מאוד להפוך את חברי הקבוצה שלך לאוהדים: אם הנכם מחכים מחוץ לחדר, מחכים שיקראו לכם: תן/תני מחמאה לזו שעומדת לידך על לבושה, תציע/י מראש לחברי הקבוצה לתמוך זה בזה ולעזור לכולם להצליח (זה לא מכרז לניהול שיש מנצח אחד. זה אפשרי שכולכם תצליחו). הבטיחו מראש דקה ורבע שבה כל מועמד יוכל להציע את דעתו בסבב. אחרת עלול להיווצר מצב שהראשון מציג את עמדתו ואחריו יש מקום רק לתגובות של עם מה מסכימים ועם מה לא. נכנסתם לחדר, הקריאו לכם את נושא הסימולציה, קחו דקה לחשוב ולתכנן מהלכים. הקרינו חיוביות וסמכותיות בקו שהנכם מובילים. אל תאריכו מדי בשיחה- זה גוזל את הזמן של האחרים!!!
חישבו מהו הרעיון המתניע ביותר שיש בידכם כדי לסחוף אחריכם את האחרים. לאילו מביניכם שאין מושג בתוכן הנושא שהועלה, קחו תפקיד מנהלתי כמו- לשמור על לוח הזמנים, לסכם בנקודות את דברי אחרים. 
היו פרסונאליים. חייכו, פרגנו בכייף על רעיונות טובים של האחרים. אם אמרתם משהו מיותר, זוזו הצדה בלי לאבד את התלהבותכם. 
אל תנמיכו את האחרים! אל תתקנו אותם. אמרו את דעתכם ותנו לאחרים להבין שהיא עומדת בסתירה לדברי האחר. 
אם יש בידכם להכליל בדבריכם גם את רעיונות האחרים, זה מצויין. התחבבו על האחרים: אנשים נוטים לקבל את דברי האחרים אם הם מחבבים אותם.
 
חמש דקות לקראת הסיום, הקפידו לערוך סיכום קבוצתי של הדברים, גם אם לא הגעתם לעיבוד הסופי של הנושא, והשתדלו שדיעותיכם תיכללנה בתוך הסיכום. השתדלו לנסח את הדברים באופן מובנה, ברהיטות, בעברית גבוהה, ותוך שימוש במונחים מקצועיים מקובלים.

בסיום המשימה, אפשר שתישאלו על ידי הצופה, איך היה לכם? מה הלך טוב? הגיבו מתוך ראיה של הכלל: היו
 גאים בכל עשייה שמקדמת את הקבוצה ו/או את המשימה. כלומר, במקום להגיד "הרעיון שהעליתי היה מצוין". הגידו: "אני גאה שהרעיון שלי התקבל על ידי חברי הקבוצה", או "שהרעיון שלי קידם את המשימה".
 
חשוב לשים לב לשפת הגוף, לעוצמת הקול, לטון הדיבור, לקשר שנוצר עם חברי הקבוצה, לאנרגיה שלך, לאווירה שנוצרת, לידע שלך בתחום, לעיבוד המידע, ולאופן קבלת ההחלטות. לשיתופי הפעולה, למידת ההשפעה שלך, לאופן הניסוח של הצגת עמדותיך, ליכולתך להתמקד בעיקר. הצדק את עמדותיך באמצעות נימוקים, הסברים, דוגמאות, ציטוט מחוזרי מנכ"ל. חשוב לשמור על שרשור רעיוני. שהאחרים יבינו למה אתה חותר.
 
ולסיכום: אין דרך טובה יותר להתכונן לשלב הסימולציות מאשר להתנסות ב"סימולציית קדם מבחן" עם מועמדים נוספים ב"מכון למימוש זכויות מורים". בבואכם תקבלו הנחיות מראש, איך לגשת לביצוע, במהלך הסימולציה ירשמו הערות לשיפור התנהגותו של כל משתתף, ובסיום כל משתתף מקבל את המשוב האישי שלו עם הסברים מה לתקן ואיך.
ההתנסות המוקדמת מאוד משפרת את הביטחון העצמי, ואף קרה, ששתי מועמדות שנפגשו אצלי בהכנה, נפגשו ביום המבחן, ועזרו זו לזו להיות במיטבן- ושתיהן התקבלו לקורס!!!

(למעוניינים- אפשר לנסות לתאם צוותים על פי תאריך ומיקום הבחינה). 
 
 

 


 

ההכנה לשלב האחרון של המיונים לקורס מנהלים של אבני ראשה-
איך לשכנע את מפקח המחוז שהנך המורה הראוי/ה לניהול


 
לאחר שנה של התמודדות לא פשוטה עם איומי מגפת הקורונה, עם שיטות עבודה חדשות בהוראה היברידית, עם התמודדות אישית עם שלושה סגרים, ועם התמודדות עם הצורך לצמצם פערים לימודיים ולהתגבר על קשיים רגשיים של התלמידים עם חזרתם ללימודים, עדיין רבים מעובדי ההוראה משתוקקים להיות מנהלי בתי ספר, ולהוביל את צוות המורים והעובדים בעשייתם. לשם כך חובה כיום לעבור מיונים לקראת הכניסה לקורס מנהלים של אבני ראשה, שהם תנאי להגשת מועמדות למכרזי ניהול בתי ספר, ולעיתים גם לתפקידי פיקוח.  
עכשיו בחודש מאי, מחכים המועמדים שניגשו למיונים בתחילת תשפ"א, לקבלת תשובות, מי עלה לשלב המחוזי, ומי נשר. רגע לפני קבלת התשובות ממכון אבני ראשה, אם נסתכל לאחור על הדרך שעברו המועמדים עד כה, נראה שהדרך השנה הייתה קשה במיוחד.
בשלב השאלון הביוגרפי, שלראשונה בתולדות אבני ראשה נעשה השנה מרחוק, היה כשל טכנולוגי עצום בעת המבחן: האינטרנט קרס, והמועמדים נאלצו למלא שוב ושוב מחדש את התשובות בשאלון. הבחינה נמשכה במקום שלוש שעות שש שעות ואף יותר. ידוע לי על מישהי שסיימה את הבחינה בבית חולים עקב עלייה גבוהה בלחץ הדם ולמחרת הייתה זקוקה לזמן התאוששות. אמנם משרד החינוך שלח התנצלות לכולם, ואף אפשר לבצע את השלב הביוגרפי למי שרצה - שוב (כשהציון האחרון קובע), אבל זה לא מחק את תחושות התסכול של המתמודדים.
גם שלב הראיונות האישיים נעשה השנה לראשונה מרחוק, ובזום. אצל רוב המועמדים שלב זה הלך טוב, אם כי גם בשלב זה היו ביטולים של הרגע האחרון, עקב מזג אוויר גשום וחשש מנפילת האינטרנט. לא היו השנה סימולציות קבוצתיות, אבל הוסיפו עוד ריאיון, רביעי במספר, ובו הציגו בפני המועמדים סיטואציה ניהולית מורכבת, והמועמד היה צריך להציג דרכים לפתרונה. לאלו מהמועמדים שמסתדרים טוב יותר אחד על אחד מאשר בקבוצה, ביטול הסימולציות הקבוצתיות היה יתרון.
רגע לפני שמגיעה התשובה מי עלה לשלב המחוזי שממנו בוחרים את אלו שמתקבלים לקורס מנהלים, עדיין ישנן פעולות שמומלץ לעשות כדי להגדיל את הסיכויים להתקבל.
היות והציון שנצבר בשלבי המיון שנעשו עד כה (שקלול של: המלצת מנהל-15%, שאלון ביוגרפי-25%, הראיונות האישיים-60%) מקבל עכשיו משקל מופחת ומהווה כעת רק 35% מהציון הסופי, והיות וישנם נתונים שאין לכם שליטה ויכולת לשנות אותם (צרכי המחוז - 25%, תפקידים מערכתיים וריכוזיים שביצעתם- 15%), המקום היחיד שעדיין המקום היחיד שעדיין פתוח להשפעה הוא היכולת להרשים את מפקח המחוז (שהמלצתו מהווה 25% מהציון הסופי).
לשם כך עליכם לעשות שני דברים:

  1. לקבוע פגישות: עם מפקח בית הספר, ועם ראש מחלקת החינוך בעיר או במועצה של מקום עבודתכם, ולהתעניין אצל מנהל בית ספר מי עוד יכול להשפיע באזורכם על מפקח המחוז.  אלו שלא עשו זאת עד עכשיו חשוב שימהרו ויעשו זאת כעת. ולפגישות אלו לבוא מוכנים כמו במכרז- עם מיתוג אישי מובנה, עם חזון ניהולי, ועם פתרונות אפקטיביים לקשיים החינוכיים, הארגוניים  והפדגוגיים של בתי הספר באזורכם. קבלת תפקיד ניהולי הוא אמנם תלוי אישיות, מקצועיות, וניסיון בניהול, אבל גם קשרים עם אנשים בדרגות הבכירות, ורצונם לעבוד אתכם – משפיע מאוד על קידומכם
  2. להתכונן לראיון מפקח המחוז: בראיון זה תיבחן מומחיותכם סביב כ-10 קריטריונים, שנמצאו על ידי חוקרים, משמעותיים לניבוי הצלחתם העתידית של המועמדים במילוי תפקידם כמנהלי בתי ספר. למשל קריטריון כגון: "יכולתכם ונכונותכם לשתף פעולה עם סמכות, ולפעול לאור הנחיות וכללי הארגון". לכו למומחה שיעזור לכם לתפור את החליפה העילית המתאימה להדגשת כישוריכם ויכולותיכם

אני פוגשת מועמדים ראויים וטובים שלא עברו את מבחני המיון של אבני ראשה כי חשבו שלא צריך הכנה מוקדמת. חבל! האנרגיה שמושקעת בלגשת שוב למבדקים מההתחלה היא רבה, והתהליך מלווה ברגשות לא נעימים. צריך להיות מודעים לטרמינולוגיה הנדרשת, ולתפיסת נציגי משרד החינוך מה ראוי ומה לא ראוי לחשוב ו/או להיאמר.
אז לא להתעייף בשלב האחרון! השקיעו עוד מאמץ אחרון ונוסף והכינו את עצמכם להצלחתכם בתוך השלב המחוזי כדי להתקבל לקורס מנהלים השנה!
 
 
 

 

 

        
 
 
 
  הכנה למבחני אבני ראשה