מאמר מספר 1: מדוע קשה להצליח במכרז גם כשהביקורות עליך טובות?
מאת: ד"ר ניצן ברוקס אתר: www.dr-nitzan.co.il
ההתמודדות במכרז לקבלת תפקיד ניהולי במערכת החינוך הפורמאלית אינה פוסחת על אף דמות ניהולית מרכזית. כול מי שמכהן במשרה בכירה עבר מכרז וזוכר זאת. ובכול זאת, אם וכאשר תקום ומיוזמתך תכריז: "אני רוצה להיות מנהל בית ספר"- לא בקלות יקפצו הממונים לעזרתך. הסיבות לא בהכרח תלויות במידת התאמתך לקידום לתפקיד ניהולי: לפעמים מרוצים מתפקודך היומיומי ומעדיפים, לפחות לזמן הקרוב, למשוך קצת זמן ושתישאר בתפקידך הנוכחי. לפעמים מבטיחים לך תפקיד בארגונך שאמור להתפנות רק בעוד שנה, שנתיים, שלוש (מנהל יוצא לפנסייה, בניית בית ספר חדש וכד') וכך מושכים זמן. לעיתים ממלאים את ההבטחה ולעיתים זה שהבטיח התחלף בתפקידו ונכנס לתפקיד מישהו אחר. לעיתים, הממונים עדיין לא משוכנעים שאתה מתאים לתפקיד, בעיקר אם עדיין לא התנסית בסוג מסוים של משימות ניהוליות – והם חוששים, שאולי לא תצליח. אז מציעים לך תפקידי ביניים, כגון: ריכוז שכבה, ריכוז חברתי וכד' ואומרים לך: בלי ריכוז שכבה, או בלי סגנות- אין לך סיכוי להיבחר לניהול. זכור, שקשה למי שמכירים אותך בתור מורה לחשוב עליך כמנהל! להם קשה- לא לך! אל תתבלבל. דבוק באמת שלך! נבחרו למנהלים גם מי שלא ביצעו את כול תפקידי הביניים!
כאשר הממונים מעוניינים להושיב בתפקיד ניהולי עובד מסוים, הוא עשוי לקבל את התפקיד במינוי, גם מבלי לגשת למכרז, וגם אם עדיין לא השלים את אחד מהתנאים שהופיעו במכרז (כגון: קורס מנהלים או תואר שני). עובד שנפסל במכרז לא יוכל לקבל את אותו התפקיד במינוי. אבל עובד שלא ניגש למכרז- יוכל לקבל את התפקיד במינוי. על כן, כשהממונים מעוניינים במועמד שאינו עומד בתנאי המכרז לתפקיד, הם יורו לו שלא לגשת למכרז, יסיימו את המכרז בלי לבחור אף אחד ממשתתפי המכרז, ויושיבו את המועמד שלהם לאחר המכרז (במינוי). דבר זה מאוד מתסכל את המשתתפים במכרז, בייחוד אם היתה להם הופעה מוצלחת במכרז! הזוכה בתפקיד, ישלים את ההכשרה הלימודית שלו תוך כדי ביצוע התפקיד הניהולי, ואז יגש למכרז. ישנם מקרים, שמאריכים למנהל את מינויו במעמד מינוי ללא מכרז אפילו שנה נוספת, בהסכמת האיגוד המקצועי. מי שהושיבו אותו הממונים בתפקיד ניהולי ללא מכרז- הגיע ליעדו בדרך קצרה מבלי שנלחם על מקומו. האם הנך נמנה על קבוצה זו של עובדי הוראה שמקבלים מינוי לניהול עוד בטרם הוכשרו אקדמית לכך? קרוב לוודאי שלא! אם כך, יהיה עליך לעבוד לשם קבלת התפקיד!
מומלץ להעריך נכון את סיכוייך לפני שהנך ניגש למכרז, להגיע מוכן, ולהכיר את המקום ואת האנשים הקשורים למקום אותו ברצונך לנהל (או לפקח). לא רק שזה חוסך מפח נפש ואכזבות מיותרות, אלא שעודף השתתפויות במכרזים, ועודף כשלונות- עשוי לגרום לאחרים לחשוב שמדובר במישהו שרבים מאיזו שהיא סיבה העדיפו לא לבחור בו. מדובר במערכת קטנה, ויש סיכויים רבים שלפחות חלק מהנוכחים במכרז הראשון שלך ישבו גם במכרז השני והשלישי. אסור לעייף את משתתפי המכרז בשמיעה חוזרת ונשנית על קורות חייך ויכולותיך. חשוב לעשות רושם טוב בכול מכרז, ולדאוג להביא משהו חדש בכול הופעה, כדי להצית עניין ולגרום לבוחנים לחשוב שפספסו אותך פעם שעברה- שאתה שווה!
התעודדו, אורכה של הדרך שעשיתם כדי לזכות במכרז- אינה מדד להצלחה בתפקיד! קיימים אנשי חינוך שהמערכת "הריצה אותם" לתפקידי ניהול והם לא החזיקו מעמד יותר משנה בתפקידם! ולעומתם- ישנם אנשים שלא קיבלו סיוע ממנהליהם, קידמו את עצמם באמצעות אנשים בעלי השפעה בארגונים שלא עבדו שם מעולם- והצליחו בתפקידם הניהולי לאורך זמן! אם הנך הולך למכרז, ולעוד אחד, ולעוד אחד- הסיכויים שתהיה מנהל טוב נשארים בעינם. אבל יתכן שמשהו בהצגתך העצמית אינו מספיק טוב! מרבית המועמדים לניהול סומכים על עצמם שהם לא זקוקים להכנה לקראת מכרז מידי יועץ מומחה. הם סומכים על יכולת הדיבור של עצמם (מורים לא???) וחושבים שאם יבחרו אותם הם מתאימים ואם לא בחרו בהם ב-x ניסיונות אז כנראה שלא רוצים אותם לניהול! בתוך אותה קבוצה נמצאים עובדי הוראה מצויינים שמתאימים בתפקיד אבל היו צריכים הכשרה לקראת המכרז- אפילו הפוליטיקאים מנוסים נעזרים ביחצנים ובאנשי תקשורת כדי להיבחר- זו שפה שמישהו יכול ללמד אותך בקלות ולהצעיד אותך להצלחה!!
הצלחתך במכרז תלויה גם בשיקולים נוספים. למשל: -שיקולים של היצע וביקוש: ככול שיש יותר מועמדים מתאימים לתפקיד- כך סיכוייך פוחתים. -שיקולים של מחויבויות קודמות של משרד החינוך למנהלים קבועים במערכת שחוזרים משבתון או מחל"ת ולכן הם ישובצו לתפקיד לפניך -שיקולים הנובעים מעמדות שנתקבלו מראש, כגון- העדפת מנהל שגר בישוב או בעיר (בייחוד בשנת בחירות מוניציפאליות), גבר או אישה (בעיקר במגזר הדתי), העדפת מועמד הדומה באישיותו למנהל הפורש או ההפך ממנו, מידת הדתיות (בחינוך הדתי) -שיקולים פוליטיים, כגון תמיכה בראש המועצה בבחירות האחרונות (בישובים במגזר זה הכרחי) או השתייכות לחמולה זו או אחרת. השתייכות מפלגתית ולעיתים אולי עדתית -הכימיה שנוצרת בינך לבין הממונה עליך. משהו בתחושות הבטן, בחיבור שנהייה או שלא נוצר בין אנשים
אז שלא תסיקו מסקנות אישיות לגבי התאמתכם לתפקיד ניהולי על פי מידת המהירות בה שולפים אותכם ממקומכם ומושיבים אותכם בראש ארגון!
התלהבותם של האחרים לעזור לך להתקדם לתפקיד ניהולי תלויה רבות במוטיבציה שלך, בפעולות שתיבחרנה, ביכולתך לנטרל גורמים בולמים, להסתייע בגורמים מקדמים, ולהרשים במכרז! עליך לחפש מי כן יכול לעזור לך! ועוד יותר חשוב- מי מהיועצים המומחים שמכינים אתכם להצלחה במכרזים - יכול להוציא ממך את הניצוץ שישכנע את חברי וועדת הבחינה להעדיף אותך על פני שאר המועמדים! שיבחין בך בגדולתך!!!
להגדלת סיכוייך להצליח במכרז, מומלץ להיעזר בדמות מקצועית שמכירה את הדרישות של חברי וועדות הבחינה, שיודעת מהן השאלות שתישאל, ועוד יותר חשוב- שיודעת מה מצפים ממך לענות. דמות שתעזור לך לבנות חזון אישי ניהולי ותמונה מיטבית של כיצד יראה בית הספר שבניהולך. כל זאת על פי הכישורים, הניסיון והיכולות המיוחדות שלך.
הכנה למכרז זו לא קונפקציה. זו תפירה עילית. על מנת לזכות במכרז יש להשתמש בשלבי ההתכוננות למכרז לא רק בנתונים הספציפיים, האישיים והייחודיים של כול מועמד ומועמד אלא גם להבין את הפוליטיקה הארגונית והכוחות של האנשים הפועלים בסביבה בה פועל המועמד!
ב"מכון למימוש זכויות מורים" תקבלו לא רק טיפים להצלחה במכרז, לא רק תשובות לשאלות שהכנתם, אלא גם הנחיות פעולה לכל מה שיידרש לכם כדי להצליח ולזכות בתפקיד. הופעה מרשימה במכרז חשובה לא רק כדי להיבחר לתפקיד אלא גם כדי להיכנס בראש מורם לסביבת עבודתכם החדשה. צלצלו עכשיו: 050-9005452- ושיהיה לכם בהצלחה!!!!
מאמר מספר 2: איך להבין את הפוליטיקה הארגונית כדי להצליח במכרז? מאת: ד"ר ניצן קמין ברוקס אתר: www.dr-nitzan.co.il
מדוע חלק מהמועמדים "מתברגים" בקלות ובמהירות לתפקיד ניהולי והאחרים מתאמצים לאורך זמן ולעיתים אף לא מצליחים לזכות תפקיד למרות כישוריהם וחריצותם? רק מי שילמד לפני המכרז את נתוני השטח וידע להדגיש את יכולותיו התואמות בדיוק את צרכי האנשים של אותו ארגון ואת ביצועיו בעבר התואמים את דרישות התפקיד הספציפי- יצליח! מי שידע להבין את הפוליטיקה הארגונית בסביבת עבודתו ובסביבת הארגון אותו הוא רוצה לנהל- יוכל לגבור על שאר המועמדים! צריך לדעת לגעת בבטן הרכה של חברי וועדת הבחינה של המכרז, היות והבחירה היא גם אמוציונאלית וגם הגיונית! יכול להגיד מנהל אגף חינוך המחפש מנהל מחלקה, שהמועמד האחד הוא המוכשר ביותר אבל הוא בוחר במועמד השני כי נראה לו שאיתו הוא הולך להסתדר טוב יותר. איך לתת לחברי הוועדה את תחושת הביטחון שתוכל להתאים לצוות הניהול שלהם? גם את זה ניתן ללמוד! את מערכות היחסים עם בעלי ההשפעה חשוב ללמוד טוב טוב כבר מהצעד הראשון שאתם עושים בדרך להצגת מועמדותכם. חשוב שתדעו ממי לקבל את האינפורמציה האמיתית. טעות בהבנת יחסי הכוחות יכולה להעלות את חמתו של מי מהבכירים. חשוב לדעת למי לפנות קודם ולמי אחר כך. מי מסביבתכם יכול לעזור ולתת המלצה כנה? ומי יכול להפריע ולמסור אינפורמציה שעשויה להפריע! טעות עלולה לעלות ביוקר. במערכת החינוך כולם מכירים את כולם ומספיק שעוברת שמועה מסויימת על מועמד- היא יכולה לקלקל רבות.
במכרזים המתנהלים במשרד החינוך לא שולחים את המועמדים לחברות פרטיות לבדיקת התאמתם של המועמדים לניהול. על כן הם מבררים פרטים על המועמד מראש, עוד לפני קיום המכרז. בדרך כלל, בסיומו של המכרז במשרד החינוך, מחריזים חברי וועדת הבחינה על המועמד הנבחר. (ההודעה למועמדים מתעכבת כי כול בחירה צריכה לעבור את אישור מנכ"לית משרד החינוך). אי אפשר לצפות מאנשי וועדת הבחינה להסתמך על היכרות של 20 דקות שמתבצעת במהלך הראיון במכרז, כדי להחליט את מי להושיב בראש מערכת של מאות תלמידים ובני משפחותים ועשרות מורים! אנשים נוהגים לאמור: "המכרזים מכורים"! האמת היא, שזה לא שהמכרז מכור! זה אומר שהתהליך למציאת המועמד המתאים מתחיל עוד לפני פרסום המכרז, ועל המועמדים לעשות "שיעורי בית" ולהכיר את הפוטנציאל המצוי בסביבת מגוריהם, ולעשות פעולות מאוד מדוייקות ומכוונות אצל מקבלי ההחלטות במערכת החינוכית עוד לפני פרסום המכרזים! חשוב לזכור, שעל פי הנוהל- מרגע פרסום המכרז אסור לחברי וועדת הבחינה להיפגש עם מי מהמועמדים היות וזה פוגע בשיוויון ההזדמנויות של המועמדים (אסור שחלק מהמרואיינים יתראיינו לפני המכרז וחלק רק במכרז עצמו). על כן את הפגישות יש לקיים לפני פרסום המכרז. במכרזים למנהלי בתי ספר העל יסודיים יש אפשרות מצד הבעלויות לשלוח שניים או יותר מהמועמדים למכונים לבדיקת התאמתם לתפקיד ניהולי, ולהחליט מתוך כך- מי המועמד המתאים. אבל גם כאן, יגדילו את סיכוייהם להתקדם לראש התור אותם מועמדים שיטיבו לערוך פעולות היכרות עם בעלי ההשפעה ויפיעלו אותם לנקוט עמדה לטובתם! איך תדעו היכן עומד להיפתח מכרז? איך תדעו מי מהאנשים הוא בעל ההשפעה המירבית? איך תדעו מה הם מחפשים במועמד הפוטנציאלי? איך תתאימו בהצגתכם האישית את הופעתכם לציפיות חברי וועדת הבחינה? איך תמצאו בתוך שלל עשייתכם רבת השנים את הדברים המשכנעים ביותר להתאמתכם לתפקיד אליו עיניכם נשואות? איך עליכם להגיב במכרז במצבים מלחצים, ואיך כדאי לענות, אם בכלל, על שאלות מתקילות? איך תזהו את נקודות החוזק והחולשה שלכם? איך עליכם להציג את החזון החינוכי שלכם? איך עליכם לשבת, להביט, לחייך, ליצור אמינות והתלהבות ממכם במכרז? איך תתנו לממונים את התחושה שכדאי להם לבחור בכם כי יהיה להם נעים לעבוד איתכם? איך תשכנעו שביכולתכם להביא את התוצאות המצופות? איך תזהו מה מצפים ממכם להיות או לעשות? אילו שאלות הנכם צפויים להישאל? איך עליכם לענות על השאלות כדי להרשים? לכול השאלות האלו ניתן לקבל מענה באמצעותפנייה למאמנת מומחיתבתחום זה מ"המכון למימוש זכויות מורים". מדוע מדובר בתהליך אימון? כי הופעה טובה במכרזים עד לקבלת התפקיד הניהולי היא תהליך מכוון מטרה המתחיל קודם כול בשכנוע עצמי פנימי של המועמד שזה ייעודו, שהוא מתאים לניהול ושבכוחו לפעול ולשכנע את האחרים להושיבו בתפקיד ומאוחר יותר להביא תוצאות. כדי להופיע במכרז, להיכשל, ולחזור ולהופיע שוב ושוב במכרזים צריך: יוזמה, אומץ, אמביציה, אסרטיביות, אורך רוח, יצירתיות, התמדה, אמונה ונחישות. על המועמדים להפעיל את הניצוץ של עצמם- כול פעם מחדש. לעמוד מול ביקורת ולהמשיך להאמין בעצמם. צריך לנהל את הרושם כול פעם מחדש- בייחוד אם מופיעים בפני אותם אנשים בוועדות הבחינה שוב ושוב. אסור לשעמם. חשוב לעניין ולשכנע- כול פעם ממקום חדש!
ולסיום: 10 עצות למועמד למכרזי ניהול במערכת החינוך:
הגדר איזה תפקיד הנך רוצה
בדוק מהן הדרישות לתפקיד והאם הנך עומד בהן
הכר את צרכי המקום אליו הנך רוצה להיכנס
הכר את חוזקותיך וחולשותיך בהתאמה לדרישות התפקיד
הכר את חוזקותיהם וחולשותיהם של המתחרים והדגש או הסווה את נתוניך בהתאם
בנה חזון חינוכי מיטבי לקראת הצגת מועמדותך במכרז
הכר את בעלי ההשפעה בסביבתך ובסביבת מקום העבודה אליו הנך רוצה להיכנס והתחבר אליהם
רתום לקראת הופעתך במכרז את כול בעלי ההשפעה שביכולתך להגיע אליהם. אל תחכה שיפנו אליך. הצג להם בקשות ומשימות ברורות
גם אם לא נבחרת- זכור להודות לכול בעלי התפקידים שעזרו לך כדי שיהיו בעלי מוטיבציה להמשיך לעזור לך במכרז הבא
היעזר לפחות פעם אחת במאמן מקצועי כדי שיעזור לך להוציא מעצמך הופעה מקצועית מרשימה ומנצחת.
מאמר מספר 3: איך להגדיל את סיכויך לזכות במכרזי פיקוח או ניהול בתי ספר?
לפני שהולכים למבחני קבלה לקורס מנהלים, לפני שניגשים למכרזי ניהול או למכרזי פיקוח, חשוב לקיים מפגשים עם האנשים המשפיעים, ובמהלכם לדעת לנטוע רעיונות ומשפטים שישמשו "ראיות" לכך שהנך המועמד המתאים לתפקיד. עם מי להיפגש? עם מי להיפגש קודם ועם מי אחר כך? איפה לקיים את הפגישה? למי לספר או לא לספר על הפגישה? מה להגיד ומה לא להגיד? איך לרתום את האחרים לעזרתנו? לבקש דיסקרטיות או לא? התשובות לשאלות אלו ועוד, תלויות במבנה הפוליטי הארגוני ובמבנה אישיותן של הדמויות הפועלות בשטח, ומומלץ מאוד לפעול במקצועיות כדי להימנע משגיאות. התחרות בין המועמדים נהיית קשה יותר ויותר: מספר המתקבלים לקורסי ההכנה לניהול מערכות חינוך צומצם בתשע"ד מ-300 מועמדים ל-200, וגם בתשע"ה יש צמצומים במספר קבוצות ההכשרה לניהול. פחות מועמדים עוברים את שלב הסינון הראשוני, מה שאומר שעל ספסל הממתינים למכרז ישבו כנראה לידך מועמדים חזקים שיהיה עליך לגבור עליהם כדי לזכות במכרז. מועמדים שהתחילו את התואר השני במנהל החינוך עד תשע"א, יכולים לגשת למכרזי ניהול ללא קורס מנהלים, ועם תואר שני במנהל החינוך. אבל מי שלא הספיק לעבור את הכשרתו הניהולית באוניברסיטה או במכללה עד מועד זה, ורוצה להיות מנהל, חייב תעודת סיום קורס מנהלים מטעם משרד החינוך. יש הבדל בין הקריטריונים לקבלה לאוניברסיטה, שם נבדקת יכולתם האינטלקטואלית בעיקר, לבין הקריטריונים לקבלה לקורס מנהלים באבני ראשה, שם נבדקת יכולת המנהיגות, האמונה העצמית ביכולת המועמד להצליח בניהול, ההמלצות מצד הממונים ועוד. במכון למימוש זכויות מורים תוכלו לקבל את הכלים לעבור את שלב המיונים לקורס של אבני ראשה. אין כמו המלצה חמה של הממונים כדי להתקדם לתפקיד ניהול או פיקוח. איך לשכנע את הממונים הישירים לתמוך בקידומך, ולוודא שתוכן ההמלצות הנאמרות עליך אכן יקדמו את סיכוייך? המלצה גרועה עלולה להזיק לא פחות מלגשת למכרז ללא המלצות. על כן, מומלץ לבקש לראות את ההמלצה של המנהל ושל המפקח קודם שמגישים אותה למשרד החינוך, ואף לבקשם להדגיש את התכונות החשובות לדעתך שיעזרו לך להתקדם לעבר התפקיד המבוקש. יש המרגישים לא נוח לעסוק בשיווק עצמי אצל הממונים. טעות! מי שמצליח הוא אותו עובד שאומר על עצמו דברים טובים מאוד ממוקדים בפני הממונים (באופן מתוכנן) שוב ושוב. אם הממונה מסכים עם אמירות אלה, רוב הסיכויים, שכשישאלו את הממונה שלך עליך הוא ישתמש באותן מילים ובאותם משפטים שהקפדת לטעת בתודעתו! זה בדוק, ועובד להצלחתך! לא תמיד נאמרת כול האמת למועמד/ת מצד הממונים, ולעיתים ניתנות עצות לא טובות גם מצד אנשים שבטוח אוהבים אותנו, מתוך חוסר מקצועיות. לדוגמה: באה אלי לייעוץ סגנית מנהלת בית ספר שניגשה למכרזי ניהול במשך 6 שנים ללא הצלחה, והייתה בטוחה שהמנהלת והמפקחת תומכות בה. אבל..... כול פעם היא לא זכתה במכרז בשל "נסיבות אובייקטיביות", כגון: "ברגע האחרון המנהלת של בית הספר שהועדנו לך החליטה לדחות את יציאתה לפנסיה מוקדמת", "ברגע האחרון נאלצנו לתת ניהול למנהלת קבועה שחזרה למשרד החינוך וחייבים לה בית ספר". המועמדת התעקשה לגשת למכרזים לניהול רק במחוז שלה, ורק בעיר שלה, כי רצתה לעבוד כמנהלת לצד האנשים שמכירים אותה, אוהבים אותה ותומכים בה (אכן, מדובר בדמות חביבה מאוד). התירוץ האחרון מצד המפקחת היה: "את מתאימה לניהול אבל לא עוברת מכרז"- מה שהביא אותה להגיע ל"מכון למימוש זכויות מורים"! לאחר עבודת הכנה אינטנסיבית להצלחה במכרזים, שנעשתה במספר פגישות במכון למימוש זכויות מורים, היא הייתה מוכנה מאוד לעמוד בדרישות המכרז, חכתה (כמעט עד הרגע האחרון) שיתפרסם המכרז בעירה לבית הספר ש"הומלץ לה" על ידי קברניטי החינוך בעירה...אבל שוב לא נבחרה! מתוך חוויית שבר ואכזבה נוראית, הצלחתי לשכנעה להיפגש עם מפקחות ומנהלות חינוך בעירייה שאינה במחוז שלה, לרתום ממליצים אחרים, לא לשתף בתהליך את מי שלא צריך, ולגשת בראש מורם למכרזים נוספים. אולי בשל מצוקתה הגדולה, היא הסכימה לפעול שלא על פי הפרדיגמות שהנחו אותה עד כה....וזכתה. היום היא מנהלת מצוינת וממשיכה לעבוד שנים נוספות כמנהלת בעיר שאינה עיר מגוריה באושר. אין להסיק מסיפור זה שפתרון זה נכון לכול מי שנתקע! אבל בהחלט אפשר להסיק, שדי באדם אחד, שיושב בכול המכרזים שהנך ניגש, ומשכנע את האחרים שאינך ראוי, כדי לחבל בקידומך! דוגמה נוספת לשגיאה שנעשתה באופן רציף על ידי אחד מהמועמדים לפיקוח, הייתה שגיאה בהבחנה, מה מתאים להיאמר על עצמו במכרז ומה לא. כשבא למשרדי ושאלתי אותו מדוע הוא מספר את מה שהוא מספר הוא ענה לי: "אמא שלי היא אישה חזקה, והיא אמרה לי להיות "אני עצמי" במכרז, ולהגיד כול מה שאני חושב!" אז באמת זה החלום של כולנו, שיקבלו אותנו כמו שהננו. ואין ספק שאמו רוצה בטובתו. אבל לא כל דבר יתקבל באזני הבוחרים לטובתך! הממונים רוצים לשמוע דברים מאוד ספציפיים, להיות בטוחים שיהיה להם קל ונעים לעבוד איתך, וכול מה שעשוי להעיד על איזה שהוא קושי בתקשורת הבינאישית יכול בקלות לסכל את סיכויך להיבחר, גם אם הנך הדמות הכי מקצועית, חכמה, חרוצה, יוזמת, משפיעה ואפקטיבית. הכנת המועמד להצלחה במכרזי ניהול ופיקוח צריכה להיעשות במקצועיות, בהתייחס למפה הפוליטית של סביבתך הספציפית, ותוך הדגשת כישוריך וניסיונך בתחום של התפקיד המוצע. חשוב לבוא למכרז עם חזון ניהולי חינוכי מגובש, ההולם את מדיניות משרד החינוך והאינטרסים של אנשי המקום מחד, ואת הכישורים היכולות, הניסיון והאני מאמין של המועמד מאידך! להקפיד, שהחזון לא יישמע כמדוקלם מתוך איזה שהוא מאמר שהורד מהאינטרנט, ושיהיה מפתיע ומעניין כך שייצרב בלבם ובתודעתם של חברי וועדת הבחינה וישכנעם לבחור בך! קחו בחשבון שהצגת חזון זו הבטחה- אם תקבלו את הניהול יצפו מכם להביא תוצאות בכל אותם מדדים שהצגתם במכרז! על כן, חשוב להיעזר בבניית החזון עם מישהו מקצועי שיעזור לכם למפות מתוך שלל הסיסמאות את הדברים הכי חשובים ומיוחדים שאתם יכולים להביא מעצמכם לתפקיד. ככול שמדובר במכרזים של משרד החינוך, הרי שכול ניסיון כושל במכרז מתועד בתיקך האישי, ומהווה חלק מניהול הרושם שהנך משאיר אצל חברי וועדת הבחינה. אחד המועמדים סיפר לי, שהמשפט הראשון שאמר לו מפקח המחוז כשנכנס למכרז לניהול בית ספר היה: "מה יש לך להגיד על תיקך העבה?"....עוד לפני שהתחיל להציג את עצמו במכרז, כבר התבקש לבוא ולתרץ מדוע כול כך הרבה פעמים ניגש ונכשל במכרזים בעבר..... מובן שעוד לפני שהמועמד פתח את פיו נחרץ גורלו לשלילה במכרז זה! דוגמה נוספת: מועמדת לפיקוח סיפרה שהמשפט הראשון שנאמר לה בתחילת המכרז היה: "זו הגב'.... אני כבר ראיתי אותה..." ואמירה זו לוותה במין פרצוף עייף או משועמם. נגמר! אמירה זו חיסלה את כל הסיכויים להיבחר לפני שהמכרז התחיל! ההחלטה אם המועמד מתאים או לא, מתקבלת לרוב בין המועמדים לממונים במפגשים שנעשים לפני פרסום המכרז (כי אחר כך אסור). אם אינך מרגיש תמיכה- מיותר להמשיך בתהליך ולגשת למכרז באזור. זה עלול לקלקל את סיכוייך במכרזים הבאים, כי מי שסבור שאינך מתאים עלול לשכנע בדעתו את האחרים שאינם מכירים אותך! לפעמים לא מעוניינים בך על רקע מקצועי כי חושבים שתעשה עבודה לא מספיק טובה כמפקח או כמנהל. אך לפעמים, אין מעוניינים במועמדותך מסיבות שאינן קשורות אליך! למשל- מועמדת מהמגזר שמשפחתה לא תמכה בראש המועצה: מתאימה לניהול ככול שתהיה- אין לה סיכוי להצליח במכרז לניהול בית ספר בכפר שלה! ככול שתגיעו מוכנים יותר למכרזים, ככול שתדעו לבחור את המכרז הנכון, ככול שתדעו לרתום לעזרתכם את האנשים הנכונים ולנטרל את ההשפעות של האנשים המדברים סרה מאחורי גבכם- כך תגבירו את סיכוייכם לזכות במכרז, ותהפכו למנהלים מוקדם יותר.
מאמר מספר 4: ההכנות הנדרשות מהמועמדים למכרזים לניהול בתי ספר או מחלקות חינוך או פיקוח
ההחלטות של חברי וועדת הבחינה במכרז נקבעות על סמך היכרותכם מקשרים בעבודה, ו/או מהתדיינויות שנעשות אודותיכם לפני המכרז! תעשו עבודת הכנה טובה- תזכו במכרז. לא תעשו עבודת הכנה לפני המכרז- סיכוייכם להצלחה נמוכים, גם אם הנכן מוערכים בתפקידכם הנוכחי. אז מה נדרש מכם לעשות?
שימו לב כיצד בעלי התפקידים הבכירים מקפידים להראות את עצמם ולהבליט את מעשיהם בכל כנס, בכל אמצעי אינטרנטי, בכל מצגת, ובכל מושב! וכיצד הם מקפידים להיפגש ולהיראות בחברת מי שיכול לקדמם הלאה!
תפיסת קברניטי החינוך היא, שלא קל למצוא מועמדים מתאימים לניהול בתי ספר ומחלקות חינוך בעיריות או במועצות. תפקידי הניהול (או הפיקוח) לא קלים לביצוע, והשפעתם על הכפיפים להם רחבה. לכן, מצד אחד, נוטים קברניטי החינוך לבחור במועמדים שכבר הוכיחו את עצמם מבחינת הניסיון הניהולי שלהם, ובשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שגיל המנהלים המתמנים עולה. מצד שני, מי שניהל ועזב את משרתו הניהולית- עולה השאלה, מדוע הפסיקו את העסקתו? ומי שמנהל בפועל, עולה השאלה- ממה לא היה מבסוט? ואם נמנה אותו לתפקיד חדש- האם לא יעזוב גם אותו תוך שנה שנתיים? ומצד שלישי, לבחור את מי שטרם ניהל- זו לא בחירה מסוכנת מדי?
עוד שלאחר מכרזים לניהול בתי ספר תיכוניים או מחלקות חינוך, חברי וועדת הבחינה בעיריות ובמועצות זכאים לשלוח מועמדים למכונים פרטיים לבדיקת את מידת התאמתם לתפקיד, הרי שכשמדובר במשרות ניהול בתי ספר ומשרות פיקוח של משרד החינוך- הבחירה נעשית בתום המכרז, ממש. אין שלב נוסף לבדיקה!!! אם כן, בעוד שלמכרזים לניהול תיכון או מחלקת חינוך ניתן אולי להיבחר על סמך הופעה משכנעת במיוחד במכרז (ולתפיסתי- גם כאן לא מומלץ לדלג על שלבי ההכנה שלפני המכרז)- הרי שמינוי מנהלים ומפקחים במשרד החינוך אף פעם לא נעשה רק על סמך הופעה משכנעת של המועמדים במכרז עצמו. לא הגיוני לצפות מחברי וועדת הבחינה להפקיד תפקידים כל כך חשובים בהסתמך על התרשמות חד פעמית של 15-35 דקות במכרז!
אז איך להבין את הפוליטיקה הארגונית שבסביבת עבודתכם? למי לפנות ראשון? אילו הכרזות להכריז? ממי לבקש המלצה? כמה המלצות צריך? מה חשוב שייכתב בהמלצה? האם עדיפה המלצה בכתב או בעל פה? על מי לסמוך? ממי לבקש עזרה? איך לדעת מי הוא המשפיע העיקרי במכרז? כמה שיחות לערוך לפני מכרז? לכמה מכרזים כדאי להגיש מועמדות? איך לבנות את ההצגה האישית ואת החזון הניהולי שאציג? איך לגרום לאחרים לבחור דווקא בי?
מומלץ לקבל הדרכה ממקור מקצועי, שאין לו היכרות מוקדמת איתכם, שיכול להאזין לדבריכם באופן בלתי מוטה ובלתי מושפע מעמדות, מתפיסות ומאינטרסים של האנשים סביבכם. מי שמכיר את מערכת החינוך, את השאלות הנשאלות בראיונות שתערכו לקראת המכרז, ואת התשובות שתידרשו לענות. מי שיעזור לכם לציין את מלוא הנתונים המדגישים את התאמתכם לתפקיד המוצע, ואת ייחודיותכם.
הפגנת עליונות במכרז על שאר המועמדים היא מלאכת מחשבת, הדורשת "לתפור כל פעם את החליפה מחדש" בהתאם לתפקיד, לאנשים המשפיעים, ולקהל היעד אותו תשרתו בתפקידכם כמנהלים. ככול שתכינו את עצמכם בצורה מקיפה יותר לפני המכרז, ככול שתיפגשו עם האנשים הנכונים ותרתמו אותם לעזרתכם, ככול שתפגינו יותר קוהרנטיות לעמדותיהם, לאמונותיהם ולתפישותיהם, ככול שתטיבו לדלות מסך הפעולות והכישרונות המייחדים אתכם את אלו שיזכו אתכם בעליונות על שאר המועמדים במכרז – כך תוכלו לקדם את עצמכם- ולהצליח במכרז!
מאמר מספר 5: מתי לגשת למכרז לניהול בית ספר ומתי לוותר על הניסיון?
לכמה מכרזים להגיש מועמדות ומתי להפסיק לנסות? מאת: ד"ר ניצן ברוקס אתר: www.dr-nitzan.co.il
מעטים המועמדים שבפעם הראשונה בה הם ניגשים למכרז- זוכים. מרבית ההצלחות מסוג זה קורות כשהקידום נעשה מבפנים, מתוך המערכת: הם עוברים תהליך בו הם מתמנים למספר תפקידי ניהול, וכשמתפנה תפקיד ניהולי בכיר, התפקיד מוצע להם מצד מעסיקיהם. במקרים אלו, לעיתים, ניתן לראות בתנאי המכרז המתפרסם- דרישות מיוחדות המייחדות את אותו מועמד - כמו דרישה לניסיון בתפקיד ספציפי למשך מספר שנים, או מיומנות מיוחדת. בדרך כלל מכרזים אלו יתפרסמו מוקדם, כמו למשל- בקריאה הראשונה של המכרזים לניהול בתי הספר של משרד החינוך. הדבר מאפשר למועמד הכנות רבות לקראת שיבוצו בתפקיד, וכן, מאפשר למעסיקים ללכוד את האדם המועדף לפני מעסיקים אחרים. לאותם מאושרים שמקבלים את התפקיד המיוחל "על מגש של כסף"- כל העצות כאן מיותרות! שווה שנתבונן בהם: זה לא כל כך קל להגיע למעמד "המועמד האולטימטיבי" המובן מאליו!!! רצוי להתבונן בהם וללמוד איך הם מצליחים להתחבב על הממונים, להיות פנויים כמעט תמיד לקריאתם, לפעול בהתאמה להנחיותיהם, להשתתף בכול פרויקט, טכס או ישיבה שחשובה להם ולהיות קרובים ללבם. לעומתם, המועמדים שסיימו קורס מנהלים לפני מספר שנים, שניגשו כבר מספר שנים, כל שנה מספר פעמים למכרזים- ולא הצליחו הדרך מתסכלת ומסובכת!!! נשאלת השאלה- כמה שנים וכמה פעמים להמשיך להגיש מועמדות? האם מבחינה הסתברותית- ככול שניגשים ליותר מכרזים כך עולים הסיכויים לזכות? והאם ריבוי הניסיונות מעיד על נחישות? או על תמימות? ואף אולי על טיפשות (עוד לא הבינו שאינם מתאימים)? הייתכן שריבוי הופעות במכרזים ללא הצלחה עלול לקלקל את השם הטוב? מובן שתשובה מדויקת אין, וכל מקרה לגופו של כל מועמד ומועמד ולנסיבות המכרז- אבל יש כמה כללים וסימנים שחשוב להבין אותם בטרם נרשמים למכרז:
אם מפקח/ת המחוז חושב/ת שהנכם לא ראויים להיות מנהלים מסיבה כלשהי (כגון: עדיין לא בשל, אין לו די ידע בחינוך, אין לו ניסיון בניהול, אין לו כריזמה ויכולת הנהגה, וכד')- מיותר לגשת למכרז ולו פעם אחת נוספת. בדרך כלל למפקח המחוז ישנה השפעה גדולה כי הוא יו"ר וועדת הבחינה במכרזים, וכן, גם מפקח בית הספר מטעם משרד החינוך יצטרף על פי רוב לעמדת הממונה עליו.
איך תדעו מה דעת מפקח המחוז עליכם? אפשר לקרוא בשפת הגוף, אם הוא מתעניין ומחייך או ממעט לשאול וקצר סבלנות כלפיכם במכרז. אפשר להבין אם במכרז הוא משתמש במשפטים, כגון: "אני כבר ראיתי אותו" מלווה באנחת יגיעה, או אם הוא אומר "מה יש לך לחדש לנו?" לפני שפתחת את פיך. אם הוא שואל שאלות כגון: "מה הכתובת של בית הספר?" או שאלות אחרות של ידע שגם תלמיד כיתה א' יכול להצטיין בהן במכרז- הוא לא "מרים לכם שאלות להנחתה". מה הפתרון?- מומלץ לנסות לברר מתי המפקח יוצא לחופש....בתקופת המכרזים מפקחי בתי הספר שבמחוז מחליפים את מפקח המחוז בהיעדרו- זו ההזדמנות שלך להצליח!
אם הגשת ערעור על תקינותו של מכרז קודם בהשתתפותך- אם הגשת ערעור על החלטת וועדת המכרזים במכרז שהשתתפת ולא נבחרת- את התפקיד כבר לא תקבל בגין הגשת הערעור!
מפקח המחוז עליו הלנת- ידאג להפריע לקידומך בקרב עמיתיו המפקחים. חלקם אולי יחששו שמחר תעביר ביקורת גם עליהם. הפתרון הוא לנסות לגשת למכרזים שאינם קשורים לאותו מפקח, כמו למשל לגשת למכרזים של בתי ספר פרטיים, או לכל הפחות להחליף את משרד החינוך במשרד החינוך ההתיישבותי- שם אולי יימצא מישהו שאינו קשור לאותו מפקח שהלנת עליו, ושיודע להעריך יושר....
אם המנהל הישיר שלך מסוכסך איתך והוא ביחסים טובים עם מפקח בית ספרךשגם יושב במכרז- אין סיכוי שמפקח בית הספר ירגיז את מנהלך ויאפשר לך להצליח במכרז, בעיקר כשמנהלך מעוניין שתישאר בבית הספר כי אתה עושה את תפקידך הנוכחי מצוין. שתי דרכים לעקוף מגבלה זו: האחת- לשמור את תוכניותיך בדיסקרטיות ולגשת למכרז כשמנהלך הישיר בטיול בחו"ל. השנייה- לגשת למכרז אצל מפקח אחר, ורצוי גם במחוז אחר. אם התזמון יכול להכיל את כל הפתרונות ביחד- סיכוייך לזכות במכרז גבוהים במיוחד!
אם הנך מהמגזר והמשפחה והחמולה שלך לא בחרו בראש המועצה- אין לך סיכוי לזכות במכרז בכפר שלך! אל תיגש, ואל תאמין לראש המועצה שיאמר שהוא לא מסתכל על זה! מנהל בית ספר נתפס בעיני ראש המועצה כמי שעשוי להביא את קולות ההורים הבוחרים אליו- והוא לא ייתן לך להיבחר אם בחרת במועמד המתחרה שלו. נסה להגיש מועמדות במכרז מחוץ לכפרך, או חכה להחלפת השלטון בכפרך. אם אתה מנסה לקבוע פגישות מקדימות למכרזים עם המפקחים ומנהלי מחלקות החינוך והם מתחמקים מלפגוש אותך- אין לך מה לגשת למכרז! הם מעוניינים שייבחר האדם המתאים להם לא פחות ממך. לכן, כשיש מישהו שראוי בעיניהם הם יקדישו לו זמן וישוחחו איתו ארוכות! אם שוב ושוב אינם מתפנים לפוגשך- פנה 180 מעלות לכיוון אחר. זה רק יקלקל לך אם תפתיע אותם במכרז- כי הם עשויים להרעיל את שאר היושבים בשמועות לא מחמיאות עליך אם אתה מנסה ללכת לאותו כיוון ונכשל שוב ושוב- פנה ליועץ אישי שיאבחן היכן המכשלה.
להלן דוגמאות להצלחות של מועמדים שזכו במכרזי לאחר ניסיונות כושלים רבים בעקבות שינוי אסטרטגיה: מישהי שהאמינה למפקחת שהבטיחה לה שתדאג למצוא עבורה בית ספר מתאים לניהול, במשך שנים, והמועמדת נקשרה אליה- בעקבות האבחנה- הבינה שעליה לוותר על הקשר עם אותה מפקחת, הסכימה לגשת למכרז בעיר אחרת וזכתה. או מישהו שניסה ללכת למכרזים לניהול בית ספר יסודי ללא הצלחה, השתכנע בעקבות האבחנה, שהקלף החזק שלו הוא מיומנותו המופלגת בחינוך מיוחד, ניגש בשל כך למכרז לניהול בית ספר לחינוך מיוחד וזכה. או מישהי שלא הצליחה במכרזים לניהול בתי ספר תיכוניים והשתכנעה, בעקבות האבחנה, שהקלף החזק שלה הוא מיומנויותיה בתפקידים שמילאה בבית הספר היסודי, השתכנעה לגשת לניהול בית ספר יסודי וזכתה. ועוד כהנה וכהנה של מקרים. לסיכום: ישנם שיקולים רבים כדי לדעת להעריך לאיזה מכרז לגשת, לכמה מכרזים להמשיך לגשת - ומתי להפסיק לנסות לממש את החלום אם בכלל! אין טעם לעשות שוב ושוב את אותם מהלכים, להיכשל שוב ושוב ולהמשיך באותה דרך. במדינה קטנה כמו שלנו נפגשים שוב ושוב אותם נציגים ממשרד החינוך, מהסתדרות המורים, מארגון המורים, ולעיתים גם נציגי מערכת החינוך של אותה רשות. חייבים לשקול כל צעד, וגם אם לא נבחרת- חשוב מאוד הרשם שהשארת! ככול שמדובר במכרזים של משרד החינוך, כל הניסיונות הכושלים מתועדים בתיקך האישי שנמצא על השולחן בזמן המכרז הבא, ומעורר מחשבות ותהיות. לכן לא מומלץ לגשת היכן שהנכם מעריכים שסיכוייכם לזכות נמוכים. במכרזים לניהול בתי ספר תיכוניים, הבעלויות משתנות, ובעיקר אם עברת דירה ואינך מוכר במחוז החדש- לעיתים שווה להיחשף במכרז גם אם השמועות הן שיש מועמד מועדף ("מכרז מכור")- על מנת להיחשף בקרב חברי וועדות הבחינה, אולי יציעו לך תפקיד אחר. על מנת לזכות- צריך להכיר את מערכת החינוך ואת מגוון האפשרויות והתפקידים הניהוליים שקיימים בתוכה. צריך לדעת את מי ניתן לרתום לעזרתכם וממי להסתיר את תכניתכם. צריך לדעת איך לשווק את עצמכם. צריך להישען על הייחודיות והניסיון האישי שאתם מביאים למכרז- ולדעת איך לבנות את הצגתכם העצמית ואת החזון הניהולי שלכם. לכן, מומלץ להיעזר במומחה להכנת מועמדים למכרזי ניהול בתי ספר, שיסייע בידכם לחדד את היתרונות שלכם על שאר מועמדי המכרז, על מנת להגדיל את סיכוייכם לזכות במכרז. גם אם הנכם בטוחים שתיבחרו- שווה להשקיע בפגישת הכנה אחת שתעזור לכם להופיע באופן מרשים בפני מי שתעבדו איתם בהמשך במשך שנים בתפקיד הבכיר.
מאמר מספר 6: מה מומלץ למועמדים לעשות לפני שנרשמים למכרז לניהול או לפיקוח
חשוב להתחיל בהדרכה להצלחה במכרזי ניהול ופיקוח כמה חודשים לפני עונת המכרזים! מדוע לא מספיק להירשם למכרז במשרד החינוך, או בעירייה או במועצה, ופשוט להופיע במכרז ולענות באופן ספונטאני בהתאם למה שתישאלו?
לא ניתן להסתמך רק על הופעה מרשימה במכרז, היות ולא מספיק להיות בעל כישורים. צריך לדעת איך לגרום לקברניטי החינוך לרצות לעבוד דווקא איתכם! ראשי מועצות וערים, ומנהלי מחלקות חינוך, מחפשים מועמד מתאים לתפקיד הניהולי לפני פרסום המכרז. הם פונים למפקחים, לחבריהם בתחום החינוך, למנהלי בתי ספר ומבררים. גם כאשר אין להם מישהו מועדף והם יחליטו להוציא מכרז כדי לקרוא לאנשים מתאימים להגיש את מועמדותם- גם אז הבירור המעמיק על כל מועמד מתרחש לפני המכרז! בעוד שעיריות ומועצות שולחות בסוף המכרז שניים שלושה מועמדים למכונים פרטיים לבדיקת מידת ההתאמתם לתפקיד, הרי שכשמדובר במשרות ניהול ופיקוח של משרד החינוך- אין אפשרות לשלוח לבדיקה. לכן, כמעט כל ההחלטות נקבעות על סמך קשרים! זה לא "שהמכרזים מכורים". אלא שלא הגיוני לצפות מחברי וועדת הבחינה להפקיד תפקידים כל כך חשובים בהסתמך על התרשמות חד פעמית לאורך חצי שעה של המכרז.
אז למי לפנות? את מי לפגוש? ממי לבקש המלצה? למי לא לספר על הגשת המועמדות? מהן סדר הפעולות? האם לבוא "מלמטה למעלה" או לדבר בגובה העיניים כיאה למועמד לניהול? מה להגיד למי שאנו רוצים שימליץ עלינו? מה להבטיח למי שאנו רוצים שייקח אותנו לעבוד איתו? אם ישאלו אותנו שאלות לא נוחות על עצמנו, או על המנהל הישיר שלנו- לתת תשובה מתחמקת או לענות?
אין תשובה חד משמעית לגבי סדר הפעולות! יש מקום שהמפקח הוא האדם המשפיע במכרז ויש מקומות שזה נציג הבעלות, או נציג המועצה. יש מקומות שבעל התפקיד הבכיר ביותר הוא הקובע את הבחירה במכרז (למשל ראש העיר), ויש מקומות שהמחליט הוא בעל תפקיד נמוך יותר, זה שיהיה הממונה הישיר (למשל מנהל מחלקת החינוך היסודי). אל תצפו שקברניטי החינוך ידריכו אתכם למי לפנות קודם ולמי אחר כך. זו אחריות שלכם לברר את הכוחות, ליצור קשר עם האנשים המשפיעים לפי סדר השפעתם: מלמעלה למטה. מדובר באנשים עסוקים, וזה לוקח זמן לעבור על סדר הפעולות הנכון לפני כל מכרז!
בפגישות, מעבר לחשיבות הצגת מומחיותכם בפני קברניטי החינוך, עליכם להקסים אותם על מנת שירצו לעבוד אתכם, להבטיח להם נאמנות באופן בלתי ישיר, ולשמור איתם על קשר
חשוב לזכור, שעל פי הנוהל- מרגע פרסום המכרז אסור לחברי וועדת הבחינה להיפגש עם המועמדים שנרשמו למכרז כדי לא לעשות איפה ואיפה: אסור שחלק מהמרואיינים יתראיינו יותר פעמים לפני המכרז וחלק יתראיינו רק פעם אחת במכרז עצמו. על כן, אתם חייבים להספיק להיפגש עם בעלי ההשפעה לפני פרסום המכרזים.
כשאני אומרת להיפגש- אני לא מתכוונת לשיחת חולין. הפגישה צריכה להיות מתוכננת, צריך לבוא מגובש, לתאר את ניסיונכם הניהולי בשפה רהוטה, לבוא עם חזון ניהולי מגובש ולהסביר מה אתם מצפים מזה שיושב מולכם לעשות כדי לעזור לכם להיבחר במכרז.
חשוב להתאים את החזון לסוג בית הספר ולמקום שברצונכם לנהל. אם בכוונתך להגיש מועמדות לבית ספר הישגי: חשוב שתגיש מצע עם אמירות כגון: מיצוי המצוינות, למידה משמעותית, פיתוח לומד עצמאי, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, גוון דרכי הוראה, מתן עבודות חקר, פיתוח ייחודיות וכד'. אם אתה מגיש מועמדות לבית ספר לילדים בסיכון חשוב להשתמש באמירות מסוג: הזדמנות שנייה, צמצום פערים, אקלים בית ספרי, הפחתת אלימות, שימוש באסטרטגיות למידה, תקשורת מורים תלמידים, תחושת מוגנות, תקנון וכד' אם ברצונך להגיש מועמדות לפיקוח להשתמש באמירות כגון: פיתוח ייחודיות, "ישראל עולה כיתה", תהליכי משוב ובקרה, תכניות עבודה, חלוקת משאבים, פיתוח סגלי הוראה, הנחיית מנהלים, שיתופי פעולה, הערכת מורים ומנהלים, הדרכת צוותי מורים, ישיבות מנהלים וכד'.
ואין יותר חשוב מליצור קשר אישי או רגשי טוב עם הדמויות המשפיעות איתם הנכם נפגשים. ככול שהם יספרו בפגישה יותר באריכות על עצמם..... תדאו שאתם בכיוון הנכון. לרגע לא להתבלבל- הם לא חברים שלכם. תזכרו מי למעלה ומי למטה. אבל הם יכולים כמובן לעזור לכם להתקדם יותר מהחברים הכי טובים שלכם..... כך שבתוך החיוכים והצחוקים תדאגו להגיד רק את מה שמתאים! ולא לחשוף חולשות! זה לא הזמן המתאים!
בסיום הראיונות תודו למראיינים. תדברו על הצעדים הבאים שהנכם מתכוונים לעשות כדי להתקדם, ותנסו לסגור את מועד הפגישה הבאה איתם. תשאירו ערוצי תקשורת פתוחים, תשאלו אותם איך נוח להם לשמור איתכם על קשר, ותזכרו להודות להם על הזמן שהקדישו לכם!
מסוגלות לניהול, בשלות, אמינות ונאמנות הם הגורמים הכי חשובים לקובעי המדיניות החינוכית. ככול שהחזון שתציגו באוזניהם ירמוז על הבטחה מדויקת יותר לענות לדרישותיהם מכם בתפקיד המוצע- כן יעלו סיכוייכם לזכות בתמיכתם! אם השגתם את תמיכתו של האדם הנכון בכם לפני המכרז- סיכוייכם עלו בעשרות מונים.
הצעד האחרון לסגירת הבחירה בכם- היא הופעה מושלמת במכרז! ככול שתפגינו הופעה טובה יותר במכרז- כך תקלו על מי שבחר בכם - לשכנע את שאר חברי וועדת הבחינה בבחירתו.
בעזרת ההדרכה של המכון למימוש זכויות מורים, תרכשו הבנה באשר לכללי הפוליטיקה הארגונית של קובעי המדיניות החינוכית הממונים על בעל התפקיד המוצע, נעזור לכם להגיש את מועמדותכם בצורה מיטבית, לבוא מוכנים לראיונות עם הממונים, להפגין את מומחיותכם במכרז, ולהיבחר!
מאמר מספר 6: מהם ששת המניעים הכי חשובים שיגרמו למעסיקים לבחור בך במכרז ניהול או פיקוח?
מהם ששת המניעים הכי חשובים שיגרמו למעסיקים לבחור בך במכרז למשרת ניהול או פיקוח?
איך תבנה מיתוג אישי מנצח כדי לרכוש את לב הממונים?
איך תדע להציג חזון ניהולי מנצח שישכנע את הממונים שאתה הוא זה שיכול לענות להם בצורה הכי מדויקת על הצרכים והציפיות שלהם מבעל התפקיד?
מבין שלל היוזמות, הפרויקטים והתפקידים שעשית, אלו להציג במכרז כמי שעונים בצורה הכי מדויקת על צרכי וציפיות המראיינים, וכך שלא יישאר אף צורך ללא מענה!
על כך, ועל דברים נוספים אשתדל לענות במאמרי זה.
אך, בטרם אתמקד בעבודת ההכנה המורכבת להופעה במכרז, חשוב לזכור, שהעיתוי של פנייתך למעסיקים הוא חשוב ביותר! כי אם תגיע למכרז כאשר המעסיקים כבר הושיבו מישהו, ובייחוד אם מרוצים ממי שקיבל את המשרה הנ"ל במינוי- לא משנה מי אתה ומהה אתה מביא למכרז- הסיכויים שתיבחר מועטים! יאמרו לך שהכול פתוח, שזה לא אומר כלום.... אך, ברוב המקרים אין הפתעות: כמו בכדור סל: "הרכב מנצח לא מחליפים". אם מרוצים ממי שמאייש את המשרה- 99% מסיכוייך להיבחר - אפסיים.
לפעמים כדאי לגשת למכרז רק כדי שיכירו אותך. בעיקר אם כיהנת במשרה דומה בעבר, והעתקת את מקום מגוריך למקום חדש- המכרז מהווה הזדמנות מקצועית להתוודע אל האנשים המשפיעים- אולי יציעו לך משרה אחרת.
אם כך, בבואך למכרז, על מה עליך להתכונן? מהם ששת המניעים שישפיעו על הבוחרים להעדיף אותך על המתחרים האחרים ולבחור בך במכרז? להלן ששת המניעים המשפיעים ביותר על הצלחתך במכרז:
• הקניית תחושת ביטחון - כל מעסיק מחפש עובד אחראי, שאפשר לסמוך עליו, שהוא מקצועי ומבין בקבלת החלטות, ושיודע להנהיג את העובדים. מי שידע, לטעת תחושת ביטחון בקרב המעסיקים, שיהיה להם ראש שקט בבחירה זו, שיהיה שיתוף פעולה נעים, ושלא תהיינה הפתעות לא נעימות הכרוכות בהתבטאות או בעשייה קיצונית ושגויה- סיכוייו להיבחר גבוהים. חשוב למעסיקים לדעת, שגם אם יתגלעו חילוקי דעות קשים במהלך השנים- המועמד יכיר להם תודה על בחירתם בו, ומעולם לא יפעל או ידבר נגדם. חשוב להם להעסיק מישהו שיעבוד איתם בשיתוף ובשקיפות, וכך יקבלו תמונה ברורה ועדכנית - מה נעשה בארגון, מה קידמו? מה היו התהליכים? הקשיים? על מה התגברו? מה מידת ההצלחה? וכד' • גאווה יוקרה- כשהמעסיק בוחר מנהל, הוא רוצה להיות גאה בבחירתו: ביום הבחירה- רוצה שהאחרים ישבחו את בחירתו, וגם בהמשך הדרך- הצלחה של בעל התפקיד היא גם הצלחה שלהם כי הם בחרו בבעל התפקיד. לכן, הצביעו על הנתונים הגבוהים שלכם כבר במשפט הראשון של המכרז: תארו את התפקידים שהנכם מבצעים כיום ושביצעתם בעבר, פרטו את השכלתכם האקדמית והלא אקדמית, ספרו על היוזמות שהכנסתם, על מפעלים שארגנתם, על פרסים שקיבלתם ועל תוצאות ראויות שעשייתכם הובילה אליהן. הקפידו על חזות מרשימה: לבוש הולם, שפת הגוף בוטחת, טון דיבור נעים ורגוע, מבט ישיר לעיניהם, הופעה בוטחת בעצמכם. מתוך החזון שבניתם – הביאו דוגמאות, לאילו תוצאות נהדרות תוביל הנהגתכם, אילו ערכים יישמרו בארגונכם, מה יהיה היתרון היחסי של הארגון או הארגונים שבניהול כלעומת המתחרים • הימנעות מכאב- חשוב להיות במכרז סולידיים, קונפורמיים, ולדבר על נושאים שאין סביבם מחלוקות. במכרז, חשוב להיות קונפורמיים. לא להשתדל להיות יותר טובים, יותר יפים ויותר מקצועיים מהמראיינים! חשוב להשתמש בקוד לבוש דומה, ולדבר בקוד דיבור דומה. לא להשתמש בשפת רחוב ולא בשפה גבוהה מדי. לדבר בטון נעים, לא חזק מדי ולא חלש מדי, לחייך, להתחנף. חשוב לתת תחושה נעימה, שביחד תובילו את הארגון להצלחות. להדגיש בזכות מה תוכלו לעמוד בתנאי התחרות של ארגונים דומים, לעמוד במטרות וביעדים בהצלחה, ולגרום לשביעות רצון הלקוחות והעובדים • תחושת נוחיות- לתת למראיינים תחושה שהם מובילים את המכרז. שמה שהם שואלים זה מצוין. שרואים שהם "מביני עניין". חשוב להיות קשובים למראיינים, לא לתקן את שאלותיהם, לא להתווכח במכרז- לתת תחושה, שיהיה להם נעים וקל לעבוד אתכם, ושבחירתם בך תגרום להם לנחת • התלהבות, אהבה וחיבה- חשוב להראות למראיינים שהם, המקום, הארגון, המשרה- אהובים עליכם. שאתם באים למשרה עם אנרגיות חיוביות. עם יכולת הכלה. סבלנות וסובלנות. שאתם אוהבי אדם. אוהבים את המקום. את התפקיד. שהנכם שירותים. בעלי מוטיבציה גבוהה. נכונים לתרום מזמנכם וממרצכם
•תועלתיות ממוקדת יעדים- אל תחשבו שיתנו לכם את התפקיד כדי לשמח אתכם. כי עכשיו הנכם "בשלים לתפקיד". אם יתנו לכם את התפקיד זה יהיה בשל התועלות שהם חושבים שיוכלו להפיק מעבודתכם. ככול שתצליחו לתת מענים יותר מדוייקים לציפיות הממונים, ותשובותיכם לשאלותיהם תהיינה יותר ויותר מדוייקות- סיכוייכם להצליח יגדלו. לכן, השתדלו להביא חזון שיהיה ממוקד במטרות ויעדי משרד החינוך, שידבר על הנושאים האחרונים ששר החינוך מקדם (חדשנות, ייחודיות, שימוש באמצעי תקשוב, הוראה ולמידה משמעותית וכד'), הפגינו סגנון ניהול משתף ומשקף, יכולת גמישות בקבלת רעיונות ועם זאת נחרצות ויכולת הובלה וקבלת החלטות.
וכן, זכרו להיות אופטימיים וממוקדי עתיד! מרבית בעלי התפקידים לא הצליחו לזכות במכרז הראשון שלהם. כמו כל דבר- לוקח זמן עד שלומדים להבין את המערך הפוליטי. שלומדים לדעת להפעיל קשרים כדי להיפגש עם האנשים בעלי ההשפעה. שלומדים להבין בין השורות ולעיתים אף משפת הגוף או מהאופן בו האנשים מגיבים אליכם- מתי מתעניינים בכם ברצינות, ומתי "מחפפים" אתכם. מה ואיך להגיד לממונים שישכנע לבחור בך.
והכי חשוב- היעזרו במומחה שידע למתג אתכם, ולבנות הצגה עצמית משכנעת בהתבסס על נקודות החוזק הרלוונטיות לתפקיד המוצע. שידע להבחין מתוך דבריכם, מי יכול לעזור לכם, וממי עליכם להיזהר ולהימנע מלשתף. פנו למאמן שיבליט את הכוכבות והזוהר שבכם, יזהה את היכולות והכישורים המיוחדים שלכם. שיתקן את שפת הגוף שלכם, ושיבנה אתכם חזון ניהולי מקצועי שיש בו ייחודיות ואמירה שהיא רק שלכם, ושתואמת את אישיותכם ופועלכם.
כל המועמדים יגיעו מוכנים למכרז! לכן חשוב שתגיעו גם אתם מוכנים ושהופעתכם במכרז תשאיר רושם וחותם מיוחד- על מנת שתזכו במכרז!!!
בהצלחה....
ד"ר ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של המכון למימוש זכויות מורים, השתתפה כחברה בוועדות הבחינה של מאות מכרזים לניהול בתי ספר ומערכות חינוך כנציגת האיגוד המקצועי, מכירה את מערכת החינוך על בוריה ואת הדרישות והציפיות מהמועמדים. מאמנת אישית מוסמכת ויועצת חינוכית מורשית. בוגרת תואר שני (בהצטיינות) ותואר שלישי בייעוץ חינוכי עם התמחות בייעוץ לקריירה. מנחת השתלמויות בנושא העצמה אישית. טל: 03-5512530 נייד: 050-9005452 משרד: רבינוביץ 52 חולון
הכנה למכרזים לניהול בתי ספר, לניהול מחלקות חינוך ופיקוח