א. בדיקת תלושי השכר- לעובדי ההוראה קשה לעקוב האם כל רכיבי שכרם נמצאים, ועוד יותר קשה להם לדעת כמה הם אמורים לקבל בכל רכיב, ואיך לבדוק זאת. חלק גדול מהרכיבים משתנה בערכו מעת לעת! המקבלים שכר באופק חדש, צריכים להשוות את התלושים לטבלאות שמשתנות מעת לעת, ולא תמיד העובד יכול לעקוב אחר מועד השינוי. - אם מצאתם טעות-חובת המעסיק להחזיר הפרשי שכר רטרואקטיביים 7 שנים אחורה. עם זאת, יש מקרים שמשרד החינוך מחזיר תשלומים שחסרו (כשהטעות מצדו) למשך זמן רב יותר. לעומת זאת ישנם תשלומים שניתן לדרוש רק בתוך אותה שנה קלנדרית. - מומלץ לבדוק את תלושי השכר לפני שיוצאים לשנת שבתון היות וקרן השתלמות משלמת את המענק על פי המשכורת האחרונה, ומוכנה לערוך תיקונים רק במשך שנת ההשתלמות עצמה ולא לאחר סיומה. הבדיקה במכון כוללת: את בדיקת הימצאותם של מלוא רכיבי השכר, ערכם, סך ההפרשות לקרנות (פנסיה וקרן השתלמות) ולקופות הגמל (דפנה, גל או רשף) וכן ההפרשות למס הכנסה, מס בריאות וביטוח לאומי. הבדיקה כוללת את בדיקת גובה הגמולים לסוגיהם (אחוז וערך מספרי), דמי הטלפון, דמי הנסיעות, המעונות, ההבראה, הביגוד, מענק היובל, ועוד גמולים ספציפיים הניתנים לחלק מהעובדים תודות לתפקידיהם במערכת ונתוניהם האישיים. במידה ומעסיקכם יסרב לשלם את הפרשי השכר המגיעים לכם, נדריך אתכם איך לקבל את כספכם. במקרים קיצוניים תוכלו לפנות לעו"ד חיצונית, מומחית לדיני עבודה, העובדת בשיתוף עם המכון.
ב. בדיקת דרגת כניסה לאופק חדש, וקידום בדרגות-כל תשלומי השכר של המורים והגננות העובדים באופק חדש, מושפעים מדרגת הכניסה שנקבעה להם בחודש דצמבר של השנה הראשונה שנכנסו לאופק חדש! עשר, עשרים ושלושים שנה שתעבדו עד הפנסיה מושפעים מדרגת הכניסה..... לא תבדקו את אמיתותה? משרד החינוך קבע לך דרגת כניסה לאופק חדש, בשנה הראשונה להצטרפותך, בהתאם לנתונים שהופיעו במחשב באותה תקופה. אם הנך עובד בעלות באופק חדש, יתכן שבארבעת החודשים הראשונים שעבדת באופק חדש נוספו לך גמולי השתלמות, אישורי תואר או נתונים נוספים אחרים המשפיעים על הגדלת הדרגה- בחשוב לבדוק האם מעסיקך התעדכן? הפרש של מחצית דרגה משמעו הפרש כספי של כ-350 ₪ לחודש, והפרש אם מתגלה, של דרגה שלמה- משמעו סכום כפול מזה. הבדיקה אינה מצריכה פגישה ועלותה לא גבוהה. הבדיקה במכון כוללת: בדיקת כל הרכיבים המרכיבים את הסימולציה, ורק אחר כך- חישוב מחדש של הסימולציה. במידה ומתגלה טעות בחישוב רכיבי השכר של "העולם הישן", תוכלו לקבל, על פי דרישה, מסמך כתוב ומנומק מהמכון, באמצעותו תוכלו לתבוע את התיקון ממשרד החינוך או מהמעסיק, ולקבל הפרשים כספיים רטרואקטיבית. למעוניינים, ניתן לקבל גם בדיקה של הקידום בדרגות על פי הפז"ם וצבירת שעות לימוד בקורסים המוכרים לקידום המקצועי.
ג. הכנת המסמכים לקבלת החזרי מס למורים-בדיקה המומלצת לכל מורה שיצא לשנת שבתון, וכן בשנה שחזר משבתון. הבדיקה מומלצת גם למי שעובד אצל שני מעסיקים, או אם קיבלתם הפרשי שכר ממעסיקים קודמים, או אם יש לכם קצבה ואתם ממשיכים לעבוד. הבדיקה במכון כוללת חישוב של רואה חשבון מוסמך. שכר הטרחה יבוצע מתוך הכספים שיושגו עבורכם. לא ימצאו כספים שמגיעים לכם- לא תשלמו עבור הבדיקה.
ד. יעוץ לפריסת מס לפורשים-מומלץ למורים שהגיעו לגיל 62 (אישה) או 67 (גבר) ומקבלים גמלה של מעל 8000 ₪, או למורים שקיבלו סכומי כסף גבוהים ככספי פיצויים, מענקי פרישה או הפרשי שכר. הבדיקה במכון כוללת יעוץ מרואה חשבון מוסמך. במידה ואין צורך בפריסת מס - לא תחויבו על פנייתכם בתשלום.
ה. חוות דעת של מומחים-במקרים בהם מתנהל משפט הקשור בהערכות כספיות הקשורות לשכר, לגמלה או לתנאי ההעסקה של עובדי ההוראה - ניתן לקבל בכתב חוות דעת של מומחים ואף להיעזר במומחה מהמכון שיעיד עבורכם בבית המשפט. השירות במכון כולל את החישובים הכספיים הנדרשים (משכורות, גמלה, פדיון ימי מחלה, מענקי פרישה וכד'), הוצאת מסמך כתוב ומנומק לבית המשפט, ובמידת הצורך הופעה בבית משפט.
לקבלת השירות טלפנו עכשיו: 050-9005452
ולסיום- כמה כתבות בנושאים הקשורים להגדלת הכנסתכם:
1. עשר דרכים יעילות להגדלת השכר למורים בישראל
כידוע, שכר עובדי ההוראה, בעיקר של אלו בעלי הוותק של עד עשר שנים, הוא מהנמוכים במשק בהשוואה לשכר המהנדסים ולעובדים אקדמאים במקצועות אחרים בארץ. רבים מאתנו רואים יעוד בעל חשיבות עליונה בעיצוב דור העתיד, אוהבים את עבודת ההוראה, וצריכים להסתדר עם השכר הנתון. אז מה ביכולתנו לעשות על מנת להגדיל את חשבון הבנק שלנו?
אשתדל להביא בפניכם טיפים, שהם בשליטתכם, באמצעותם תוכלו לעבות את חסכונותיכם בבנק.
אתחיל היום ב-10 עצות לעובדי הוראה חדשים:
1. הצטרפות לקרן השתלמות בתוך ארבעת חודשי העסקתכם הראשונים! באופן לא הגיוני, הטיפול בהצטרפות העובד לקרן ההשתלמות מוטלת על העובד. הבעלות חייבת לשלם רטרואקטיבית רק עבור החודשים הקודמים של אותה שנה קלנדרית. על כן, ברגע שקיבלתם תלוש משכורת ראשון, הורידו טופס הצטרפות מהאינטרנט, גשו לבנק הבינלאומי הראשון, והצטרפו לקרן ההשתלמות של ארגון המורים או של הסתדרות המורים, על פי השתייכותכם הארגונית (גננות ומורים ביסודי- להסתדרות המורים. השאר –על פי בחירתכם).
2. סיום החובות הלימודיים לתעודת הוראה- לעיתים קרובות, הנכם נדרשים ממעסיקכם או מהמפקחת המקצועית להשתתף בהשתלמויות מקצועיות. לא תקבלו גמולי השתלמות במשכורותיכם עבור השתלמויות שסיימתם לפני תאריך קבלת תעודת ההוראה שלכם!
3. הסדרת רישיון ההוראה הקבוע- אמנם הוא לא מקנה כסף, אך הוא מקנה זכות קבלת מעמד של עובד הוראה קבוע בתום שנתיים לעומת בתום ארבע שנים. אם התחלתם את שנת העבודה השלישית ללא רישיון הוראה קבוע- הקפידו להביא למעסיק את רישיון ההוראה הקבוע עד חודש דצמבר ואז מעמדכם בסוף אותה שנה יהיה כשל מורה קבוע!
4. הצטרפות לאחד האיגודים המקצועיים: הסתדרות המורים או ארגון המורים. חשוב שתדעו שאתם לא חייבים להצטרף לאיגוד מקצועי. ישנם מעסיקים המצרפים אתכם אוטומטית לאחד האיגודים ומחייבים את חשבונכם באמצעות המשכורת מבלי שהסכמתם ולעיתים מבלי שידעתם. אמנם ההצטרפות מומלצת, בעיקר בשל העובדה שבפסח האיגודים נותנים מתנה שמכסה כמעט לגמרי את עלות גובה דמי החבר החודשיים. תוכלו לקבל את המתנה באם תקפידו להצטרף לאחד מהאיגודים המקצועיים לכול המאוחר מחודש ינואר. אם פספסתם את המועד- התקשרו ושלמו את דמי החבר רטרואקטיבית מינואר על מנת לקבל את ההטבה של מתנת החג (כ-550 שקלים)
5. מילוי טופס הצהרה להיעדרות שאינה מגובה באישור רופא- מותר פעמיים בשנה כל פעם יומיים רצופים. תקבלו שכר על כך וזה יקוזז מימי המחלה העומדים לזכותכם (30 בשנה למשרה מלאה – ובאופן יחסי למשרות חלקיות בהתאם לחלקיות המשרה)
6. רישום לקורסי השתלמות- אם יש ברשותכם תעודת הוראה, הירשמו לפחות להשתלמות אחת בת 30 שעות אופק חדש לפחות, רצוי 60 שעות, כמה שיותר שעות השתלמות אם אתם משולמים על פי העולם הישן, ולפחות 60 שעות בעוז לתמורה.
7. ערכו תיאום מס במס הכנסה- בסביבות חודש מרץ. בעיקר אם זו שנתכם הראשונה לעבודה או אם אתם עובדים ביותר מאשר אצל מעסיק אחד
8. לגבי מורות אם- וודאו שאתן מקבלות תוספת מעונות אם ילדיכם בגנים פרטיים ותוספת 10% משרת אם, אם יש לכם ילד שגילו קטן מ-14
9. לגבי משרת אב- אם בת זוגתכם עובדת ולא מקבלת הטבת שכר אם במקום עבודתה ואתם עובדים עד 90% משרה- אתם זכאים לתוספת שכר אם עד להשלמה של משרה אחת ולא יותר
10. שמו לב שאתם מקבלים תוספת נסיעות ותוספת טלפון בתלוש השכר
דר' ניצן ברוקס, 050-9005452
מנכ"ל ובעלים של "המכון למימוש זכויות מורים"
2. איך לנצל בצורה מיטבית את כספי החיסכון בקרן ההשתלמות
מעטים מעובדי ההוראה מודעים לכך, שהכספים המשולמים לכם בשנת השבתון אינם זהים לסכום הרשום בדו"חות אותו אתם מקבלים אחת לשנה מהבנק הבינלאומי.
סכום זה, הרשום בדוחות הבנק הבינלאומי השנתיים, קשור לסכום ממנו יגזרו 89%, באם תוציאו את כספי החיסכון ללא יציאה לשנת שבתון. הסכום החד פעמי, שתקבלו תוך כדי עבודתכם בהוראה (לצורך קניית דירה, חיתון בן וכד') קטן ב-8% מהסכום הכספי שיינתן לכם באם תוציאו את הכספים מאוחר יותר: בפנסיה, ובגיל 60 ומעלה .
למעשה, מי שמוציא את הכספים ולא יוצא לשבתון- לא זכאי לקבל יותר מ-97% מהכספים שחסך, כי 3% נשאר בקרן עבור עמלת ניהול.
לכן, מבחינה כספית, שווה לצאת לשבתון, כי אז אתם מקבלים שכר, חסכונות פנסיוניים, שכר לימוד, ואף פטורים ממס הכנסה.
למי שיוצא לשנת שבתון, מגיעים 66% (אם חסך 6 שנים), 77% (אם חסך 7 שנים) או 88% (אם חסך 8 שנים) מתוך התלוש של אוגוסט האחרון, ערב יציאתו לשנת השבתון. זה אומר שכדאי לצאת לשנת שבתון לאחר שנה שהיית מחנך, מנהל, סגן, רכז שכבה וכד'- וזאת מהשיקול הכספי בלבד! חשוב לציין זאת, כי על תפקידים אין קביעות, וברגע שתצא לשבתון- ימונה לך מחליף, ועם חזרת מהשבתון, המנהל לא חייב לשמור לך את התפקיד.
כלומר, אם קיבלת ניהול שנה ראשונה, ומצאו אותך לא מתאים להמשיך בניהול, וממילא אינך מתלהב לחזור ללמד כמורה רגיל- שווה לך לצאת לשבתון או לחצי שבתון, ועל 8 שנים אם יש לך בחסכונות, כי אז תקבל בשבתון את גמול הניהול במשכורת הקובעת לשבתון, כאילו ניהלתי במהלך כל 8 שנות עבודתך! זאת היות, ותחשיב שכרך בשבתון, לוקח בחשבון את התפקידים שעשית ערב יציאתך לשבתון. וברור שזה יותר מהסכום שצברת כמורה, הרשום בדו"חות!
ברגע שמשת חצי שבתון- את החצי השני של שנת השבתון תקבל על פי רכיבי השכר ששולמו לך בחצי הראשון גם אם לא תצא לשני חצאי שבתונים עוקבים. כלומר, גם אם תצא לחצי שבתון שני 5 שנים לאחר שיצאת לחצי שבתון ראשון יילקחו הרכיבים למשכורתך בחצי שבתון השני על פי רכיבי השכר של משכורתך מלפני 6 שנים.
מבחינה כספית- תמיד עדיף לצאת לחצי שבתון ולא לשבתון מלא היות וכספי השבתון לא נחשבים מבחינת מס הכנסה למשכורת, אלא לחסכון. אסביר זאת: שנת עבודה בהוראה היא 4 חודשים –ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר של שנת מס קלנדרית אחת, ועוד 8 חודשים ינואר-אוגוסט של שנת מס קלנדרית שנייה. מס הכנסה מחושב לפי שיעור ההכנסה השנתית של 12 חודשים של שנה קלנדרית (2016, 2017, 2018..וכד'). לכן תשלמו אחוזי מס נמוכים יותר בשנה שעבדתם רק 8 חודשים ובשנה שעבדתם רק 4 חודשים בהוראה.
חשוב לדעת, שהיקף המשרה בשנה שלפני השבתון לא משפיע על כספי השבתון יותר מאשר היקף המשרה בכל שנת חיסכון אחרת, היות והשכר שתקבלו בשבתון יחושב על פי היקף המשרה הממוצע של כל השנים מהם אתם יוצאים לשבתון.
ועוד- אם אתם צריכים עכשיו את הכסף, ופחות זקוקים למנוחה- עדיף לצאת לשבתון על 7 או 8 שנים- תקבלו סכום כספי גדול יותר מקרן השתלמות. אם אתם זקוקים למנוחה- צאו על 6 שנים ושמרו על עודף השנים למחזור הבא של השבתון- זה ייתן לכם כוח להמשיך להישאר במערכת החינוך שנים נוספות.
בעיקרון- תמיד רצוי להשאיר בחסכונות שבתון אחד או לפחות חצי שבתון למקרה שתיאלצו לצמצם את משרתכם, או למקרה שתעברו דירה ולא תמצאו עבודה במקום החדש, כי שנת שבתון שומרת על רצף החיסכון הפנסיוני, על קביעותכם במקום העבודה ועל קביעותכם אצל מעסיקכם!
ועוד- גם אם יצאתם לפנסיה, ואתם זכאים להוציא את הכספים, אם אינכם זקוקים לכספים עדיף להשאיר את הכספים בקרן ההשתלמות כי כספי החיסכון מנוהלים על ידי מומחים פיננסיים ואילו בבנקים קשה למצוא אפיקי חיסכון בטוחים וכדאיים.
אם כי, לסעיף האחרון לעיל יש מגבלה- השארת הכספים בקרן ההשתלמות כדאית כל עוד הממשלה החליטה שכספים אלה פטורים ממס הכנסה. אם ימסו את כספי קרנות ההשתלמות, ויש דיבור על כך, אם כי רבים מתנגדים לכך, אנו עלולים להצטער שלא הוצאנו את הכספים כשעוד ניתן היה להוציאם מהקרן ללא מס...
דר' ניצן ברוקס, נייד: 050-9005452
מנכ"ל ובעלים של המכון למימוש זכויות מורים
היתרונות של ההצטרפות לאופק חדש הן שכר גבוה יותר על אותו היקף משרה תמורת תוספת שעות הוראה בקבוצות קטנות של עד 5 תלמידים (עד 4 שעות למשרה מלאה) ותוספת שעות שהיה בבית הספר.
כיום, כל בתי הספר הממלכתיים והגנים העירוניים נכנסו לרפורמת אופק חדש. כול עובדי ההוראה החדשים הנקלטים במשרד החינוך מחויבים לעבוד על פי כללי הרפורמה.
ההצטרפות לרפורמה מחייבת רישיון הוראה מישראל, תואר ראשון או התחייבות להשלים את התואר בתוך 4 שנים, ועבודה בשליש משרה לפחות בהוראה, ובשעות שבועיות (שכר חודשי לא שעתי).
למרות זאת, ישנם לא מעט עובדי הוראה ותיקים שאינם ברפורמה: מורים שעובדים מספר שעות מצומצם, מורים וגננות שעובדים במקומות פרטיים (בעיקר במגזר הדתי), מורים עולים חדשים שרישיון ההוראה שלהם מחו"ל- לא הוכר בארץ, מורים שמלמדים בבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים, או בבתי ספר בעלי ייחודיות כגון בתי ספר בתוך בתי חולים, בתי ספר בבעלות פרטית, בתי ספר ימיים ועוד. השאלה האם להצטרף לרפורמה עולה בעיקר בעת שהמורים/ הגננות מתניידים ממקום עבודה בו עבדו על פי "העולם הישן", למקום עבודה בו נהוג לעבוד ברפורמה.
וכן, ישנם עובדי ההוראה החדשים, שלא סיימו את לימודי התואר ותעודת ההוראה. מי שלא סיים 80% מחובותיו הלימודיים אינו זכאים להצטרף לרפורמה. על מנת לצרפם לרפורמה בשנה הראשונה, הם נדרשים להביא אישור לימודים מהמכללה או מהאוניברסיטה שסיימו לפחות 80% מתכנית ההכשרה- ועד אז... הם מועסקים לפי תנאי ההעסקה של ה"עולם הישן". רוב המורים "רצים למכללה" ודואגים לסדר זאת כמה שיותר מהר כדי להיכנס מוקדם ככול האפשר לאופק חדש. האם זה נכון לעשות? זהו שלא בהכרח!
עובד הוראה שלא סיים את התואר הראשון ונכנס למערכת החינוך בתהליך ההכשרה – השכר הקובע להמרה שלו לקביעת דרגתו, שתשפיע על קידומי הדרגות בכול שנות עבודתו במערכת החינוך- ישולם לו לפי טבלת שכר מורה מוסמך (מורה ללא תואר וללא תעודת הוראה) או טבלת שכר של מוסמך בכיר (מורה ללא תואר עם תעודת הוראה) וטבלאות אלו נמוכות ב5%-10% מטבלת שכר B.A.. . אם יכנס במעמדו זה לרפורמה, ביום שישלים את התואר הראשון, השכר הקובע להמרה לשם קביעת דרגתו באופק חדש – כאמור, עדיין יחושב לפי טבלת מורה מוסמך או מוסמך בכיר (למרות שהשלים את לימודי התואר). ולכן, למרות שעם השלמת התואר יקבל מקדם המרה מלא (במקום 80% מקדם המרה שמקבל מורה ללא תואר) ועוד 5% לשכר הקובע להמרה- עדיין זה לא תמיד מספיק כדי להעלות את הדרגה בטבלת B.A.!
ולכן מה שאני ממליצה הוא כך:
אם יש לך תואר ראשון ותעודת הוראה ומשרה מלאה- מומלץ להיכנס לרפורמה. תלמד שעות פיתוח מקצועי לפי הקצב של משרד החינוך ואין מה למהר.
אך אם נכנסת לעבוד במספר קטן של שעות, ויש לך זמן לעשות מספר רב של השתלמויות- ובייחוד אם יש לך וותק של מספר שנים (כי אז השכר המשולב גבוה יותר) - תגדיל את מספר ההשתלמויות ואז תיכנס לרפורמה
אם אין לך תואר ויש לך תעודת הוראה- אל תיכנס לרפורמה, ואל תזדרז להביא אישור סיום חובות לימודיים של 80%!!!! מה שעליך לעשות זה לעבוד לפי "העולם הישן" וללמוד כמה שיותר קורסי השתלמות, כי גמולי ההשתלמות משפיעים מאוד על חישוב דרגת הכניסה לאופק חדש.
אבל חשוב לעשות זאת באופן מחושב! כי חבל לבזבז אנרגיה ושכר לימוד מיותרים: לפני ההרשמה לקורסים, יש לפנות למומחה לחישוב דרגות כניסה לאופק חדש, שיחשב על פי נתוניך האישיים, כמה שעות השתלמות עליך לצבור כדי להתקדם בדרגת אופק בחצי דרגה, כמה בדרגה, כמה בדרגה וחצי, כמה בשתי דרגות, וכד'. הקפיצות הן בהפרשים של 3-4 גמולים וכול גמול כרוך ב112 שעות לימוד שמחציתם לפחות חייבים להיות השתלמויות המקנות גמול עם ציון! כך שהעלאת הדרגה על ידי צבירת השתלמויות גוזלת השקעה רבה- וכך תוכלו לתכנן וללמוד לפי מדרגות השעות שחישבו לכם- כמה שעות בדיוק יקדמו אתכם באופן אופטימאלי. כידוע, עליה בדרגה ברפורמה כרוכה בשהייה של מספר שנים בין דרגה לדרגה, ובכול שנה מותר ללמוד לא יותר מ- 90 שעות, אלא אם אתם בשבתון.
אם אין לך תואר תהיה ואין לך תעודת הוראה- מאוד לא מומלץ להיכנס לאופק חדש היו והדרגה תחושב לך ללא גמולי השתלמות וגם ללא כפל תואר. ואם אתה סטאז'ר- בזמן עבודתך ברפורמה, לא תוכל לצבור יותר מ-30 שעות השתלמות וגם אלו רק בתנאי שההשתלמות היא השתלמות מוסדית בתוך בית ספרך. אז חכה עם ההצטרפות לרפורמה, השתדל קודם כול לסיים את החובות הלימודיים לקבלת תעודת הוראה כדי שתוכל לצבור השתלמויות בשנות עבודתך לפי "העולם הישן", השלם את התואר ואז תיכנס במעמד תואר B.A. ועם השתלמויות רבות ככול האפשר (המקסימום ללא כפל תואר זה 16 השתלמויות).
חשוב לדעת- אם תשלימו את התואר תוך יותר מ-4 שנים מיום הצטרפותכם לאופק חדש- לא תקבלו הפרשי שכר רטרואקטיביים! וכאמור- השכר המשולב שנלקח לחישוב דרגתכם בטבלת שכר BA יעשה לפי טבלת שכר של מורה מוסמך, או מורה מוסמך בכיר. עדיף לעבוד לפי עולם ישן עד סיום הלימודים.
וגם חשוב לדעת- שמורה שמבקש שלא להצטרף לאופק חדש בשל מחלה או בעיות משפחתיות וכד' בשנה שכול חדר מורים הצטרף לאופק- תחושב ההמרה שלו בשנה שלאחר כולם לפי הנתונים שהיו לו במועד שהצטרפו כל מורי בית הספר לרפורמה. ולכן צריך לברר במזכירות כוח אדם במשרד החינוך, האם יילקחו בחשבון שעות ההשתלמות שהנכם מתכוונים ללמוד בשנה זו- לפני שאתם משתלמים ומתאמצים!
ולסיום: אל תהיו פזיזים ואל תמהרו להצטרף לרפורמה מוקדם ככול האפשר כי הגם שבאותה שנה תרוויחו קצת יותר כסף- אבל לטווח הרחוק זה עלול לעלות לכם בקידום בדרגות. כשאתם נרשמים לקורסי השתלמות שימו לב, שלפחות מחצית מהשעות צריכות להיות של קורסים המקנים גמול עם ציון, ישנם עובדים שנוח להם במיוחד ללמוד בקורסים מקוונים שאפשר ללמוד מהבית, והכי חשוב: התייעצו עם מי שיכול לחשב לכם כמה שעות השתלמות מומלץ לכם ללמוד טרם ההצטרפות, והאם יחשיבו לכם את השעות הללו בהצטרפותכם!
לסיכום: חשוב לעשות שיקולי כדאיות לטווח הארוך ולא רק לטווח הקצר, ולברר אצל מומחה כמה קורסי השתלמות יקדמו אתכם באופן מיטבי ולא להעמיס עוד ועוד שעות בלי לתכנן כי לא כל קורס יקדם את דרגתכם. החישוב הוא אישי לכול מורה. כמו כן, לא למהר להביא אישור סיום 80% מחובותיכם הלימודיים אם אתם מורים חדשים ובעיקר אם לא רכשתם תעודת הוראה עדיין.